Brødre

Anna, Johannes, Thor og Erlend

1965-2001

Den norske bokklubben 2004 Innbundet

Enken Anna bor på småbruket Skrede, innerst i Romsdalsfjorden. Smått om senn kommer hun over savnet av mannen, og hun begynner å bygge opp sitt eget liv. Mest uroer hun seg for hva som skal skje med bruket, og hvordan det skal gå med de tre sønnene. Eldstegutten Johannes drar til Finnmark og blir bureiser. Thor, den mellomste, blir lærer i Oslo. Den yngste, Erlend, bor ennå hjemme. Han blir gift med Sara, og tar til seg datteren hennes, Ylva, som sin egen. Erlend vil gjerne overta Skrede. Anna er imidlertid ennå ikke beredt til å gi fra seg bruket. På et vis blir det Thor som skal bære slekt og arv videre. Med denne romanen avsluttes romansyklusen om Anna og Johan. De tre første bøkene er Din plass på jorda, Solregn over Skrede og Smaken av jern.

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 2004

Omtalt sted Møre og Romsdal

Hvis man liker de lange linjer, livshistoriene, historiske romaner, kan jeg varmt anbefale denne serien på 4 bøker. Rammen er 1900-tallets norske samfunn som utvikler seg fra fattigdom og blodslit for massene og til en velferdsstat for alle. Det er familien i de bratte bakkene på Skrede, som er hovedpersonene i fortellingen. De er så levende og godt beskrevet at jeg ble i alle fall veldig glad i dem. Bøkene er blottet for sentimentalt «kliss» og spes de to siste bøkene er til tider ustyrtelig morsomme. Sjauermiljøet skildres i detalj og språkføringen blant sjauerne er av det særs ramsalte slaget (slik at til og med en nordlending, som jeg er, kan lære nye banneord :-))

Skjønnlitteratur satt i historiske omgivelser. Fra romaner satt til eldre historiske omgivelser (f.eks. Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson satt til Middelalderen), til nyere historiske omgivelser (f.eks. Anne Karin Elstads slektskrønike "Folket på Innhaug" satt til 1800-tallet, og Erling Pedersens slektskrønike om Anna og Johan satt til 1900-tallet).

• "Smaken av jern - Anna og Johan, Erlend 1962-1985" av Erling Pedersen
  • "Solregn over Skrede - Anna og Johan. Thor 1945-1962" av Erling Pedersen