Sara

Aschehoug 2005 Heftet

Vi befinner oss på Nordvestlandet, tiden er 1800-tallet. Sara blir Ålesunds første jordmor. Slik blir hun en kvinne det bare finnes én av. Men mye er skjedd før hun kommer så langt, og mye skjer senere. Det er en bok om frihetslengsel og stolthet, om konvensjonenes bånd og underkuelse, om fattigdom og uvitenhet og om enkeltes lengsel etter større kunnskap. Og det er en bok om silkesko og trælete føtter, om skillingsboller og et orgel, om havet som rommer sølv og død, men også om drømmen om glassgrønt vann og underlige blomster ved fremmede kyster. Dette er den første boka om Sara.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203189326

EAN 9788203189326

Serier Aschehoug pocket Sara (1)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Ålesund

Hovedpersonen som vi følger er fogdedatter som i ung alder gifter seg med en fisker fra Ålesund. Etter noen år drar hun til hovedstaden og utdanner seg til jordmor. Det har vært mange skjær i sjøen før hun drar og mer skal det bli utover i boka.
Synest boka er noe langdryg, personene fengslet meg ikke som jeg trodde de ville i begynnelsen.
Fikk liksom en følelse av at personene etterhvert forsvant litt for meg, for andre overtok mer av plassen til Sara som er hovedpersonen i boka.
Gikk litt lei på slutten, det lå liksom i kortene hva som kunne skje. Jeg ga terningkast 4, og det er mer enn nok.

Bok jeg leste for lenge siden og likte veldig godt. Lettlest og lærerik. Handlingen er lagt til 1800-tallet.

Slik er kjærligheten, visste hun. Det er slik den er. Å lengte. Å savne. Å glede seg til gjensynet.

Disse bøkene har jeg lest. Bare å spør om dere lurer :)

Romaner fra 1800-tallet Norge/Sverige

• "Brostein - roman" av Toril Brekke