Sort messe

av (forfatter) og Niels Chr. Brøgger (oversetter).

Aschehoug 2009 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Romanen er både en grøsser og en detektivfortelling. Handlingen foregår i Amerika, i det mørke og tradisjonsrike Ny-England, i velstående, typisk amerikansk mellomkrigsmiljø. Samtidig føres vi tilbake til et dystert Frankrike på 1600-tallet med svarte kunster og heksebål.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203212239

EAN 9788203212239

Serie Aschehoug krim

Genre Krim

Å holde på å male opp igjen de samme plagsomme tankene gjennom en hel natt er ikke noen passende forberedelse til et oppgjør. Man får aldri sagt hva man egentlig ville si, før man har sagt noe galt.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

Liste over bøker hvor handlingen er lagt til tiden da menn var menn, og kvinner var til pynt(??)... Uansett, jeg elsker bøker og filmer fra 40-60 tallet. Verden i disse bøkene er både gjenkjennlige og noen ganger...heldigvis ikke. Dette er først og fremst bøker som er GODE. Har bare lagt merke til at jeg ofte velger bøker fra denne perioden. NOEN SOM FORSLAG PÅ ANDRE??

"Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finnes på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med det beste innen tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt ut av oss som jobber her på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske islett. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier."

Her er de beste krimbøkene! Gamle og nye. Felles for dem er at det er mer enn bare krim, det er god litteratur, også.

• "Den hule mannen" av John Dickson Carr
  • "Piken med trommestikkene" av John Le Carré
  • "Den tredje mann" av Graham Greene
  • "Jernvognen - kriminalroman" av Stein Riverton
  • "Spionen som kom inn fra kulden" av John Le Carré
  • "Den gule djevelens by - kriminalroman om et øksemord i Brooklyn, roman fra kapitalismens høyborg" av Jon Michelet
  • "Smuglere" av Arthur Omre
  • "Malteserfalken" av Dashiell Hammett