Luftslottet som sprengtes

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Ved et akuttmottak på et sykehus i Göteborg trenger Lisbeth Salander og Alexandr Zalatsjenko øyeblikkelig hjelp. Dobbeltdrapmistenkte Salander har kritiske skuddskader i hodet, og må straks opereres. Den tidligere yrkesmorderen og Salanders far, Zalatsjenko er alvorlig skadet etter flere øksehugg påført av datteren. Samtidig begynner Mikael Blomkvist å nøste opp i Salanders fortid. Han ønsker å renvaske henne en gang for alle, og skriver på en reportasje som vil ryste hele Sverige. Dette er den tredje romanen om Blomqvist og Salander.

Kritikerroste Stieg Larssons tredje kriminalroman om Lisbeth Salander og Mikael Blomkvist.KAN FORHÅNDSBESTILLES. KOMMER MIDT I NOVEMBER. To personer tas inn for øyeblikkelig hjelp på akuttmottaket på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Den ene er Lisbeth Salander, som er etterlyst mistenkt for dobbeltmord. Hun har en livstruende skuddskade i hodet og må opereres umiddelbart. Den andre heter Aleksandr Zalatsjenko, og det er Salander som har gått løs på ham med øks. Luftslottet som sprengtes starter der Jenta som lekte med ilden slutter. Lisbeth Salander har overlevd å bli levende begravd, men problemene hennes er langt fra over. Zalatsjenko er tidligere yrkesmorder i den sovjetiske etterretningstjenesten. Han er dessuten Salanders far, og han har prøvd å ta livet av henne. Sterke krefter vil nå uskadeliggjøre henne en gang for alle. Samtidig graver Mikael Blomkvist i tidsskriftet Millennium i Salanders skjulte fortid.Luftslottet som sprengtes er den tredje i en serie på tre kriminalromaner om Mikael Blomkvist og Lisbeth Salander. Gyldendal har tidligere utgitt Menn som hater kvinner (2006) og Jenta som lekte med ilden (2007). Berit Kobro, VG«. et helt usedvanlig sterkt og drivende spennende verk, kanskje noe av det beste som er skrevet på mange år innen nordisk krim. » Turid Larsen, Dagsavisen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205347045

EAN 9788205347045

Serie Millennium (3)

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Tildelt litteraturpris Glassnøkkelen 2008

Lisbeth Salander og faren Alexandr Zalatsjenko er innlagt på samme sykehus med alvorlige skader; hun med en skuddskade i hodet og han med skader etter datterens øksehugg. Lisbeth må gjennom en risikabel operasjon, og det er uvisst om det kommer til å gå bra.

Samtidig forbereder påtalemyndighetene rettssak mot Lisbeth, hvor hun er tiltalt på en rekke alvorlige punkter, blant annet drapsforsøk på faren.

Mikael Blomkvist sitter på omfattende dokumentasjon som skal avsløres i neste nummer av Millennium, som ledd i en plan om å renvaske Lisbeth Salander en gang for alle.

Boka er åndeløst spennende, og det var ganske enkelt ikke mulig å legge den fra seg. Som jurist koste jeg meg med gjengivelsen av rettssaken og i særdeleshet vitneutspørringen av psykiateren som sto bak innleggelsen av Salander da hun var i 12-13 årsalderen. Aktoratet har bygget hele sin strategi på psykiateren. Men hvilke motiver har han når det kommer til stykket? Dette er uten tvil den beste krimserien jeg noen gang har lest!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Fantastisk bok! Stieg Larsson er en ener! Spenning fra begynnelse til slutt. Nye scener hele tiden med nye spenningsmomenter. Gode personskildringer. Aktuelt budskap - dette er ikke billig krim.

Og nå hadde han dukket opp for å myrde henne igjen. Man kunne bli irritert av mindre.

Kort sagt - hvem skulle spionere på spionene?

Hvorfor koster det titusen å flytte til de jævla skaberakkene i Hammarbyhavnen? Jo, fordi byggefirmaene driter i å presse prisene. Kundene må betale uansett. En av de store kostnadene er byggematerialer. Handelen med den slags materialer går gjennom grossister som fastsetter prisene selv. Siden det ikke finnes noen virkelig konkurranse, koster et badekar 5000 kroner i Sverige. Samme badekar fra samme produsent koster 2000kroner i Tyskland. Det finnes ingen rimelige merkostnader som kan forklare prisforskjellen....

Hvis han forsøker å maile bilder eller legge noe ut på nettet som er større enn tjue kilobyte, kommer harddisken til å kræsje.

Høsten 2010 fikk jeg en liten folder fra bokhandelen libris; "Våre 101 favoritter, stemt frem av bokelskere for bokelskere" Listen inneholder noe for enhver smak og er oppført alfabetisk med romaner fra 1-80, deretter krim.
Fordi en liste ikke kan inneholde mer enn 100 bøker, så kom ikke Skumringstimen med Johan Theorin som nr 101 med.

De senere årene har jeg hatt stort utbytte av å høre på de bøkene jeg selv har lest. Jeg er en glupsk leser, som mange ganger leser litt for fort når jeg har fått smaken på en bok. Når jeg lytter på lydbøker blir jeg tvunget til å ta det litt langsomt. Jeg sanser bøkene på en annen måte da, jeg trenger dypere i dem og fanger flere fasetter. Men de gode opplevelsene fordrer selvfølgelig ei god bok - og lydbok. I denne lista tar jeg med favorittene. De som får meg til å gå et par kilometer til med ipoden på øret..

NPR har oppfordret leserne sine til å stemme frem de 100 beste thrillerne, og her er resultatet - en lett blanding av krim og spenning.

Noen av bøkene i hylla mi, fler kommer etterhvert.

Her er de beste krimbøkene! Gamle og nye. Felles for dem er at det er mer enn bare krim, det er god litteratur, også.

• "Jenta som lekte med ilden" av Stieg Larsson
  • "Menn som hater kvinner" av Stieg Larsson