Rød desember

Vigmostad Bjørke 2018 Innbundet

Kvinnen lå i grøftekanten. I det hvite, sterile karbidlyset virket blodet svart. Det fulgte en linje langs kjeven ned til halsen, hvor det spredte seg i vifteform til det ble suget opp av den tykke ullgenseren som blekk av trekkpapir. Regnvann og blod klistret håret hennes sammen til svarte hyssingstumper som lå floket over den hvite hodebunnen.

Høsten 1957. Journalist Nicolay Wolff ramler over noe han først tror er en vanlig om enn tragisk trafikkulykke. Snart skjønner han at den etterforskes av Politiets overvåkingstjeneste, med agenter fra Forsvarets etterretningstjeneste luskende i bakgrunnen.

Nicolay Wolff ønsker bare å finne ut hvem som kjørte ned og drepte den unge, troende kvinnen. Da må han forholde seg til en erkekristen sekt med gedigne inntekter og forsvunne våpenlagre som bortforklares av de ansvarlig. Og hvem står bak kodenavnet Rocambole?

Snart befinner både Wolff og etterforsker Ulla Stevenson seg i en virvelstrøm av livsfarlige begivenheter. Og ute i den store verden har forholdet mellom øst og vest nådd det absolutte frysepunktet. Har den kalde krigen nådd Drammen?

Frits de Bourg (f. 1946 i Drammen) bor i Sandefjord. Forfatteren har hatt et mangslungent yrkesliv, og debuterte med En kald død i 2013. Rød desemberer er Frits de Bourgs fjerde krimroman.

«[De Bourg] turnerer både karakterene, handlingen og språket med ironisk eleganse som gir stor leseglede.»
Tarald Aano, Stavanger Aftenblad

Forlag Vigmostad Bjørke