En kald død

Vigmostad Bjørke 2013 Innbundet

Drammen, 1950-tallet. Nicolay Wolff eier og skriver i KrimMagasinet. Som krigsseiler med kun folkeskole i bagasjen er det enklest å ha sin egen arbeidsplass. Det går rundt. Så vidt. Wolff kaller seg journalist, men i praksis er han privatetterforsker. Derfor er det til ham søsteren til den omkomne bokseren kommer for å be om hjelp. Han ser for seg en hyggelig artikkel om boksing, men snart endrer bildet seg fordi flere hevder at den unge bokseren ble tvunget til å ta sitt eget liv. Om forfatteren: Frits de Bourg (f. i Drammen i 1946), har blant annet jobbet som glassarbeider, ekspeditør, selger, postmann, dykker og kinomaskinist. Han har drevet med fallskjermhopping og med dykking der skipsvrak og marinearkeologi har stått sentralt i hans interessefelt. Han har i dag en fast spalte i bladet Dykking.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788241908774

EAN 9788241908774

Serie Nicolay Wolff (1)

Genre Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Oslo Drammen

Ja ja Jeg leste den ferdig men det var MANGE forklaringer på heltens forflytninger rundt om .Hyggelig med sekretæren , men hun kunne med fordel ha blitt tildelt en mer aktiv rolle . Alt i alt..den holdt så vidt til å lese ut

Kontoret lå i annen etasje og hadde en ubestemmelig lukt av elde. Som om all forgangen aktivitet i bygningens hundre og femtiårige historie hadde avsatt sin særegne odør i den. Jeg åpnet vinduet og festet luftekroken og lot et friskt vindpust slippe inn. Så satte jeg meg ved skrivebordet og kikket på papirbunken som ventet. Jeg hatet stress. Det stresset som hjemsøkte meg som en ond ånd hver måned – på fagspråket het det deadline. Skulle KrimMagasinet komme ut første onsdag i neste måned, måtte trykkeriet ha stoffet tidlig neste uke, og i dag var det fredag, og jeg slet med å fylle de åtteogseksti sidene. Grensene kunne tøyes en dag eller to, men ikke lenger, og ikke for ofte, hvis jeg fortsatt ville stå på god fot med typografen.

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

avkok av seneste lesing

• "Hjerteknuser - thriller" av Arild Aspøy