Kakerlakkene

Aschehoug 2008 Heftet

Dette er den andre boka om Harry Hole.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203193330

EAN 9788203193330

Serie Aschehoug krim

Genre Thriller Politi og detektiver

Omtalt sted Thailand

Nesbø skriver bra, men det er ett eller annet som svikter på veien fram mot løsningen på denne krimgåten. På samme måte som i Flaggermusmannen. Man sitter litt med en følelse av at Harry Hole er en norsk James Bond - la gå at han er alkoholisert og rufsete, men det er noe med skurkegalleriet, og kanskje hvor handlingen finner sted (Australia i første Hole-bok, Thailand nå), som likevel gjør dette til en litt plaget James Bond i Daniel Craig-tapning.

Noe av det som er morsomt med å lese Nesbøs Harry Hole-bøker for første gang i 2013, er hvordan man kan se tidsaktuelle hendelser, personer og fenomener litt retrospektivt. At det er mulig å sjekke mobiltelefonen for å se liste med de siste anropene, er jo selvfølgelig i dag for eksempel.

Men jeg synes ikke Nesbø lykkes i å bygge opp persongalleriet godt nok. Det blir for skjematisk og overfladisk, akkurat som i den første boka. Jeg føler ikke noe for verken Hole eller de andre personene, om de er ofre eller skurker. Drivet i boka funker ikke helt for meg heller. At en mann som Harry Hole akkurat har møtt vil ha Hole som forlover, blir også litt merkelig - selv om det blir forklart på et vis.

Etter å ha lest de to første Harry Hole-bøkene begynner jeg å lure på om det er verdt bryet å lese resten. Og jeg har allerede kjøpt alle. Krise.

Dette er den andre boken om Harry Hole. Den engasjerte klart mer enn det den første gjorde for meg. I starten av boka hadde jeg følelsen av at denne boka kom til å bli ganske lik som «Flqggermusmannen», en helt OK krimbok. Men etterhvert som jeg leste videre ble den bare vanskeligere og vanskeligere å legge fra seg. Det var noe i denne boken som tydeligvis klaffet bedre for meg enn i den første boka. Spennende.

Bedre enn Flaggermusmannen, så det lover godt fremover mot de neste bøkene om Harry Hole. Liker denne karakteren veldig godt :-) gleder meg til bok nr. 3 om Harry Hole!

Heldigvis er denne boka betydelig bedre enn den første. Historien er detaljert, vittig og spennende. Jeg liker også godt de skildringene av Thailand og kulturen der. Er litt langsom i partier, men boka er kort, så det varer heldigvis ikke så lenge.

Jeg synes denne boken var bedre enn det første mht plott og en rød tråd, men den første ga meg mer og le av. Konklusjon må være bedre struktur, men ikke alltid like underholdende som den første.

Harry lukket døra til leiligheten bak seg, ropte at han var hjemme og nikket fornøyd da han ikke fikk noe svar.

Den yngste betjenten var fersk og lærte nye ting hver dag. Denne ettermiddagen lærte han for eksempel at det var veldig dumt å sitte og vippe på en stol når man fornærmer noen, fordi man er totalt forsvarsløs hvis den fornærmede plutselig skulle steppe fremover og plassere en rett høyre mellom øynene på en.

Og spør du meg, er vekst for vekstens skyld logikken til en kreftcelle.

Heller dårlig lykke enn ingen lykke.

Skam skaper dyktige maskører.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Det har vært og vil bli en del nordiske forfattere i år fordi jeg skal studere nordisk litteraturvitenskap til høsten. Jeg koser meg!

Hadde et mål om 100 bøker, det var visst litt optimistisk. Så satser på 25 i 2014.

• "Sorgenfri" av Jo Nesbø
  • "Flaggermusmannen ; Kakerlakkene" av Jo Nesbø