Kakerlakkene

av (forfatter) og Dennis Storhøi (oppleser).

Lydbokforlaget 2019 Lydfil

Dette er en nyinnspilling av «Kakerlakkene» med Dennis Storhøi som Harry Hole. «Kakerlakkene» er den andre boken i Jo Nesbøs serie om politietterforskeren Harry Hole.

Den norske ambassadøren i Thailand blir funnet myrdet på et horehus i Bangkok, og i Oslo legges en plan for hvordan en skandale skal unngås. Politimannen Harry Hole setter seg på flyet med fylleånde og B12-sprøyter. Snart vandrer han rundt i Bangkoks bakgater blant opiumshus, templer, turistreklame, barneprostituerte og go-go-barer. Harry Hole oppdager etter hvert at det dreier seg om mer enn mord: Det er noe som kravler og kryper bak veggene. Noe som ikke tåler dagens lys.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

Serie Harry Hole (2)

Genre Politi og detektiver Krim Thrillere

Omtalt sted Thailand

Nesbø skriver bra, men det er ett eller annet som svikter på veien fram mot løsningen på denne krimgåten. På samme måte som i Flaggermusmannen. Man sitter litt med en følelse av at Harry Hole er en norsk James Bond - la gå at han er alkoholisert og rufsete, men det er noe med skurkegalleriet, og kanskje hvor handlingen finner sted (Australia i første Hole-bok, Thailand nå), som likevel gjør dette til en litt plaget James Bond i Daniel Craig-tapning.

Noe av det som er morsomt med å lese Nesbøs Harry Hole-bøker for første gang i 2013, er hvordan man kan se tidsaktuelle hendelser, personer og fenomener litt retrospektivt. At det er mulig å sjekke mobiltelefonen for å se liste med de siste anropene, er jo selvfølgelig i dag for eksempel.

Men jeg synes ikke Nesbø lykkes i å bygge opp persongalleriet godt nok. Det blir for skjematisk og overfladisk, akkurat som i den første boka. Jeg føler ikke noe for verken Hole eller de andre personene, om de er ofre eller skurker. Drivet i boka funker ikke helt for meg heller. At en mann som Harry Hole akkurat har møtt vil ha Hole som forlover, blir også litt merkelig - selv om det blir forklart på et vis.

Etter å ha lest de to første Harry Hole-bøkene begynner jeg å lure på om det er verdt bryet å lese resten. Og jeg har allerede kjøpt alle. Krise.

Dette er den andre boken om Harry Hole. Den engasjerte klart mer enn det den første gjorde for meg. I starten av boka hadde jeg følelsen av at denne boka kom til å bli ganske lik som «Flqggermusmannen», en helt OK krimbok. Men etterhvert som jeg leste videre ble den bare vanskeligere og vanskeligere å legge fra seg. Det var noe i denne boken som tydeligvis klaffet bedre for meg enn i den første boka. Spennende.

Herr Hole er i Bangkokk denne gangen og må finne ut hvem som har drept en viktig person som er med i den norske stats byrået. Kul og underholdende bok, eneste jeg ikke likte var at pedofili hadde en stor sak i historien.

I den første boken om Harry Hole kommer det tydelig fram hvorfor den heter flaggermusmannen, men det syns jeg ikke denne boken gjør. Noen som kan hjelpe meg å finne ut av hvorfor den heter Kakerlakkene? Jeg ser ingen sammenheng.

Noe bedre enn den første boka, men jeg synes det blir litt for fantastisk - og i perioder er det så tregt å lese, at man lurer på om man skal gidde fortsette...

Harry lukket døra til leiligheten bak seg, ropte at han var hjemme og nikket fornøyd da han ikke fikk noe svar.

Den yngste betjenten var fersk og lærte nye ting hver dag. Denne ettermiddagen lærte han for eksempel at det var veldig dumt å sitte og vippe på en stol når man fornærmer noen, fordi man er totalt forsvarsløs hvis den fornærmede plutselig skulle steppe fremover og plassere en rett høyre mellom øynene på en.

Og spør du meg, er vekst for vekstens skyld logikken til en kreftcelle.

Heller dårlig lykke enn ingen lykke.

Skam skaper dyktige maskører.

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Det har vært og vil bli en del nordiske forfattere i år fordi jeg skal studere nordisk litteraturvitenskap til høsten. Jeg koser meg!

Hadde et mål om 100 bøker, det var visst litt optimistisk. Så satser på 25 i 2014.

• "Sorgenfri" av Jo Nesbø
  • "Flaggermusmannen ; Kakerlakkene" av Jo Nesbø