Dette har jeg aldri fortalt til noen

noveller

Aschehoug 2014 Innbundet

I novellesamlingen "Dette har jeg aldri fortalt til noen" er ingen innenfor, ingen har funnet sin plass, ingen forstår de sosiale lovene det er vanlig å følge. Her møter vi unge mennesker med mye fortid og lite framtid, som alltid ødelegger for seg selv eller andre.
Hver novelle inneholder situasjoner der hovedpersonene blir stilt til veggs. De blir krenket, de blir brukt, de gjør sitt eget ubehag til andres straff, og de andres straff til egen avgrunn. Men mest av alt søker de etter en forståelse og kjærlighet som ingen er villige til å gi dem, aller minst dem selv.
Novellene til Maria Kjos Fonn inneholder en rå og brutal virkelighet, og hovedpersonenes selvdestruktive, såre og iblant sykelige atferd er gjengitt hensynsløst, presist og usentimentalt. Dette er patologisk realisme med vidd.
"Sterk debut med nådeløse noveller. Maria Kjos Fonns debutnoveller setter en støkk i leseren. På overflaten ligner Maria Kjos Fonns novellesamling en klassisk debutbok (...) Men så fort man begir seg inn i hennes verden, skjønner man at man har å gjøre med et fortellertalent utenom det vanlige."
Ellen Sofie Lauritzen, Aftenposten

"Krafta hos Maria Kjos Fonn er balansen mellom noko ømt noko brutalt i skildringa av einskildmenneskes frykt, desperasjon eller kjensle av utanforskap. Både i tematikk, form og skrivemåte demonstrerer debutanten styrken sin som novellist og plasserer seg fint og sjølvsikkert i samtidsnovelletradisjonen med si kledeleg grove røyst."

Margunn Vikingstad, Morgenbladet"Maria Kjos Fonn klinker til med rå noveller og svart humor fra en ny generasjon. (...) Maria Kjos Fonn står frem som et fortellertalent med sans for direkte tale. (...) Hun intensiverer norsk oppvekstskildring og skittenrealisme og kan komme til å hevde seg i sporet etter folk som Lars Saabye Christensen, Jonny Halberg og Cecilie Løveid."
Susanne Hedemann Hiorth, Dagens Næringsliv

"Dette har jeg aldri fortalt til noen består av syv korte og stilsikre historier, som alle inneholder hemmeligheter få ville delt med andre. (...) De beste novellene viser et stort forfattertalent. Åpningshistorien, «Edel», er et prakteksempel på en vellykket novelle. (...) det er ingen tvil om at Kjos Fonn virkelig har noe å fare med."
Brynjulf Jung Tjønn, VG

"Maria Kjos Fonn har skrevet et knippe tekster som overrasker og utfordrer. (...) Med novellene sine får Fonn godt fram det både intenst sårbare og hensynsløse ved ungdommens, eller den unge voksnes, blikk på verden. Det er godt skrevet."
Kristin Buvik Sivertsen, Dagsavisen

"Sterk og utfordrende debut (...) I novellesamlingen 'Dette har jeg aldri fortalt til noen' serverer debutanten Maria Kjos Fonn sju språklig og tematisk sterke og uparfymerte tekster, som i hovedsak har et kvinnelig blikkpunkt og ofte handler om kvinners raseri og brutalitet versus deres usikkerhet, sårbarhet og (manglende) omsorgsevne."
Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788203357725

EAN 9788203357725

Tildelt litteraturpris Aschehougs debutantstipend 2014

Etter å ha lest Maria Kjos Fonn sin roman "Kinderwhore" måtte jeg lese debutboken hennes og den var nesten like mørk som romanen. Godt språk og gode noveller om unge mennesker som alle på en eller annen måte er litt på utsiden av samfunnet.

Hele bokomtalen min kan du lese her.

Det er utgitt mange bøker av norske forfattere i 2014. Noen får stor oppmerksomhet pga at det er en kjent forfatter som har utgitt gode bøker tidligere. Andre har ikke den fordelen. En av disse er debutanten Maria Kjos Fonn ( f.1990) med novellesamlingen: «Dette har jeg aldri fortalt til noen». Jeg tror at de kraftfulle novellene også kan treffe yngre lesere. Gode anmeldelser har hun fått. Vel fortjent synes jeg etter å ha lest den. Link til et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest boken

Noko av det beste eg har lese i 2014, godt språk, modig forfattar. Ja, det er tungt å lesa så tøffe skildringar av vald og fornedring, men livet er mangesidig.
Nokre har samanlikna henne med Ingvill Rishøi, og det er ei bra samanlikning, men Kjos Fonn er mykje mørkare. Den beste novella er den første, "Edel", ho bør inn i neste norske novelle-antologi!
Vel fortent nominasjonen til Vesaas` debutantpris ( dei to andre er Amalie Kasin Lerstang med Europa og Anne Helene Guddal med diktsamlinga Også et uforsonlige finnes)

Nydelig bok!

Lettleste, men innholdsmessige tunge og triste noveller. Fin debut. Kanskje jeg begynner å bli gammel, men ordene anorexia og selvskading eksisterte ikke da jeg var 18-20 år. En liten innvending mot novellene; livet er ikke bare vold og elendighet.

Tausheten var det eneste plagget de ikke kunne dra av meg. De kunne tvinge meg til å åpne beina, men ikke munnen. Jeg har hørt at man skal snakke om sånne ting. Vrenge innsiden ut og rope se, her er sårene mine. Her er riftene fra skjedeveggene og helt inn til hjertet, blandet med to år gammel størknet sæd. Det var ikke noe for meg.
Det var mange nok som så på når det skjedde, og de ventet på tur.

Jeg liker en verden som - hvis du er flink - ikke krever regnskap. Ikke fører rapporter. Ikke har konsekvenser. Som de fleste bare drømmer om, regner jeg med - og når de er redde, er det fordi drømmer ofte blir mareritt. Jeg vet det. Tro meg, jeg vet det.

Jeg leste 245 bøker i 2014.

Her er mine 43 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

Her skal jeg legge inn bøkene jeg kan krysse av på listen etterhvert

Denne lista blir på en måte en oppfølger til denne: https://bokelskere.no/lister/262329/
Jeg er fortsatt hjemme i mammapermisjon, og jeg håper jeg kan fortsette å lese bøker slik som jeg har gjort til nå. Denne lista kommer jeg til å oppdatere etterhvert som jeg leser bøker.

Ellers har det lokale biblioteket jubileum i år, og arrangerer derfor bokorm for voksne også. Det betyr heder og ære for dem som klarer å lese 50 bøker på ett år. Det har jeg ikke gjort siden jeg var en liten barnerumpe, så det blir en spennende utfordring! Jeg klarte 16 bøker på ca 5 måneder sist år, så nå gjelder det å virkelig henge i.

Her: https://bokelskere.no/lister/262954/liste/ ligger for øvrig en liste med bøker jeg planlegger å lese. Den er under stadig endring, men der kan du se hva jeg holder på med nå, og gjerne gi tips om andre spennende bøker som bør stå på lista.

Følg med følg med ;)

Kulturfondbøker - Norsk skjønnlitteratur 2014

Bøker som er lest i 2019.

• "Familien din" av Nora Eide
  • "Farvel alle hemmeligheter" av Helene Guåker