Jeg vil være meg

Gyldendal 2011 Innbundet

Lydia har flyttet fra foreldrene i Trondheim til Bergen, for å bo hos besteforeldrene. Følelsene hennes svinger mellom ekstatisk lykke og bunnløs depresjon, og hun har et sterkt behov for å bli sett og elsket. Lydia bestemmer seg for å gi en dagbok i gave til seg selv, og via dagboknotatene hennes følger vi henne gjennom videregående skole. Dette er forfatterens debut.

Jeg er min egen gåte ...

og jeg er min egen oppgave, tenker Lydia, en intelligent og kunstnerisk begavet 16-Ã¥ring som vi fÃ.lger gjennom tre Ã¥r pÃ¥ videregÃ¥ende. Lydia skriver dagbok om seg selv, klassekameratene og lÃ.rerne, og om hvordan hun fÃ.ler seg bÃ¥de utenfor og innenfor pÃ¥ en gang. Og hun skulker jo ikke egentlig skolen, hun trenger bare litt fri til Ã¥ tenke pÃ¥ seg selv.
«NÃ¥r man er ung, er det altfor lett Ã¥ bli sint pÃ¥ seg selv. Man Ã.nsker at mange ting skulle vÃ.rt annerledes. Spesielt en selv. Men nÃ¥ bryr jeg meg ikke mer. Jeg er den jeg er. Jeg er meg.» Fra Lydias dagbok

ISBN13 9788205405660

EAN 9788205405660

Det er noe gåtefullt mellom mennesker, noe jeg ikke får med meg.

Torsdag 9.september 2004 I dag begynte hjertet mitt å banke voldsomt mens jeg ventet på bussen. Nå dør jeg, tenkte jeg. Derfor skyndte jeg meg gjennom Nordnesparken, og helt ned til sjøen for å dø der alene. Men mens jeg gikk gjennom byen, forsvant hjertebanken. Hodet mitt kjentes iskaldt. Nå kommer jeg til å besvime, tenkte jeg. Men det skjedde ikke.

Ungdomsbøker med ulike psykiske lidelser som tema

Jeg leste 245 bøker i 2014.

Her er mine 43 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

• "Minner nytes best alene i storm" av Hilde Susan Jægtnes
  • "Espen Askeladd og Sydenkongen" av Arne Svingen
  • "Med blodsmak i munnen - og andre bloggtekster" av Lise Hetland
  • "Det er her jeg skal være" av Hilde Hylleskaar
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Playback - fortellinger" av Liv Eirill Evensen
  • "Årets ansikt" av Sophia Bennett