Turtles all the way down

Dutton Books 2017 Innbundet

Forlag Dutton Books

Omtalt sted Indiana

Språk Engelsk

Dette er den første og eneste boken jeg har lest av John Green, og jeg er glad for at jeg gjorde det. Historien handler først og fremst om et mysterium som hovedkarakteren Aza prøver å løse, men den handler nok enda mer om mange av de tingene en tenåring kan oppleve som vanskelig; kjærlighet, vennskap, mental helse, skole osv. Green har en utrolig evne til å sette seg inn i hodet til en som sliter med angst, og jeg kan fortelle at historien fikk en voksen mann til gråte fordi han virkelig relaterte seg til denne tenåringsjenta.

Jeg anbefaler denne til både unge og voksne lesere, og tror mange vil ha godt av å lese om Aza uansett om du sliter med noen av disse problemene selv eller kjenner noen som gjør det.

Aza er 16 år og har tvangstanker. Hun har mange vanskelige tanker og diskusjoner med seg selv, men for de rundt er hun en veldig stille og rolig jente. Venninnen snakker som en foss og skriver fan fiction om Star Wars. Hun er forelsket i Davis, sønn av en milliardær som på mystisk vis har forsvunnet. Det er umulig å ikke bli glad i Aza og vennene hennes, og hjerteskjærende å lese om hvor vanskelig det er å leve med tvangstanker. John Green har en magisk evne til å beskrive unge menneskers liv. Til tross for et tungt tema er boken hjertevarm og lettlest. Og lærerik.

People always talk like there's a bright line between imagination and memory, but there isn't, at least not for me. I remember what I've imagined and imagine what I remember.

Mennesket kan gjøre hva det vil, men ikke gjøre noe med hva det vil.

Anybody can look at you. It's quite rare to find someone who sees the same world you see.

You are as real as anyone, and your doubts make you more real, not less.

The thing is, when you lose someone, you realize you'll eventually lose everyone.

Ungdomsbøker med ulike psykiske lidelser som tema

Some suggestions :)

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Bøker jeg har lest i 2017

Forslag til klassebesøk.