Nøkken

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (gjendikter).

Gyldendal 2017 Innbundet

Kåret til en av de mest leseverdige bøkene i USA i 2016. En episk beretning om USA i endringens tidsalder, fra en av de mest lovende forfattertalentene i vår tid.

Samuel Andresen-Anderson er 11 år gammel da moren Faye plutselig reiser fra ham og faren. Det skal gå tyve år før han ser henne igjen. Når hun kaster en stein etter en republikansk presidentkandidat, dukker navnet hennes opp på alles lepper.
Mediene beskriver Faye som en radikal hippie med en broket politisk fortid, men så vidt Samuel vet, var moren hans en helt alminnelig pike fra Iowa som giftet seg med ungdomskjæresten. Men når Samuel begynner å grave i familiens historie, en reise som tar ham fra den amerikanske landsbygda på 50-tallet, via ungdomsopprøret i Chicago i 1968 og helt til det kalde Nord-Norge der bestefaren hans kom fra, finner han hemmeligheter som tvinger ham til å se sin mor - og seg selv - i nytt lys.
Nøkken er et rørende episk storverk om et USA i endringens tidsalder, og samtidig en skarp og øm skildring av vennskap og morssavn; tilhørighet og altoppslukende kjærlighet; om det å drømme om noe stort, og stadig se det du elsker forsvinne.
Da Nathan Hill debuterte med Nøkken, høstet han strålende kritikker, og ble sammenliknet med episke fortellere som Jonathan Franzen, John Irving og Charles Dickens.
Kåret til årets bok 2016 av The New York Times; Washington Post; The Guardian; Huffington Post; Amazon; Library Journal; Chicago Tribune; USA Today; Newsday; BuzzFeed; Entertainment Weekly

ISBN13 9788205488694

EAN 9788205488694

Omtalt sted USA

I en forstad til Chicago, bor Samuel med foreldrene. En dag forsvinner Samuels mor. Hun har tatt sine saker og forlatt mann og sin 11 år gamle sønn.
20 år senere blir en republikansk presidentkandidat skadet, da en eldre dame bombarderer ham med småstein. Damen viser seg å være den forsvunne moren til Samuel.
Såvidt Samuel vet, var moren en vanlig jente fra Iowa, som giftet seg med barndomskjæresten. Mediene sier noe helt annet. De beskriver moren som en radikal, prostituert hippie!
Samuel graver i familiehistorien, og der finner han ting som får ham til å se på seg selv, og moren på en helt ny måte.
Veldig god bok med mange lag.

• "Nattsvermer" av Katja Kettu
  • "Jar - roman" av Leonard Ibsen