Tredve dager i Sandefjord

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Dramatikeren Tordis kommer til Sandefjord fengsel for å sone 30 dager for promillekjøring. Romanen skildrer disse dagene, der hun gjør seg refleksjoner om hvem hun er og hva det vil si å sone.

Han legger en hånd på dørhåndtaket på neste dør og sier det er systua, åpner den og der sitter de. Syv damer ved hver sin symaskin rundt et bord som i Fredrikssons fabrikk: - Dette er Tordis, hun kommer på systua i morgen. Jeg er helt fælen. De kikker opp under brilleglassene nederst på nesen, men de har jo allerede sett meg. To damer i sekstiårene i fengselsuniformer står ved et bord lenger oppe, med kjekke korte frisyrer, hilser uinteressert, det er ikke like fatalt for dem som for meg. Jeg er på ferie hos fremmede, er noen streng i stemmen, begynner jeg å gråte.

I nystrøket bluse og med en altfor stor koffert kommer dramatikeren Tordis til Sandefjord fengsel for å sone tredve dager for promillekjøring. Hun vil synke i jorden, og kan ikke komme seg fort nok inn. Innenfor murene er tretten kvinner tilfeldig tumlet sammen; narkovrak, brannstiftere, smuglere og NAV-svindlere. De ser på Hotel Cæsar, syr vinhøner og strikker lommetøfler. Tonen er røff, og humoren rå. Tordis nullstiller seg og prøver å gli ubemerket inn i fellesskapet. Romanen skildrer tredve dager i et psykisk grenseland, der hun gjør seg mange refleksjoner om hvem hun er og hva det vil si å sone.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202365660

EAN 9788202365660

Omtalt sted Sandefjord

Morsom. Trist. Alvorlig og til å kjenne seg igjen i. Har aldri vært i fengsel, men jeg har kanskje strikket litt for mange lommetøfler, særlig om man tar min alder med i betraktningen.

For meg ble denne boken bare lang og kjedelig,med veldig lite action og handling.... Tok meg laaaaang tid å få noe som helst tilknytning eller empati for kvinnene i boka, faktisk usikker på om jeg i det hele tatt fikk det på de drøye 250 sidene jeg nå har lest. (?)

Kanskje er jeg litt for ung(?) med for liten livserfaring til å klare å sette meg inn i denne boken - denne ble ingen favoritt hos meg...

Dramatikeren Tordis blir dømt til tredve dager i fengsel etter en fyllekjøring. Hovedpersonen minner mistenkelig mye om forfatteren selv, Vigdis Hjorth, som også har sonet for samme forbrytelse. Dette er en både morsom og til tider tragisk og litt sørgelig miljøskildring. Her får vi høre historiene om kvinnene bak murene - fyllekjøreren, det narkomane mor-og-datter-paret, den voldsdømte. De lever i en boble hvor målet er å fylle dagene med noe, for å få tiden til å gå. Det strikkes, sys, røykes og prates. Egentlig høres det ikke så ille ut, selv om det selvsagt kan virke litt pinlig å måtte ta en pliè naken foran fengelsbetjenten for å bevise at man ikke har smuglet dop i tissen. Tordis går fra å være nervøs nykommer, til å nesten føle seg ordentlig som hjemme. Likevel distanserer hun seg fra de andre, hun vet innerst inne at hun er bedre enn dem, mer kultivert og dannet.

I begynnelsen irriterte det meg litt at historien hoppet litt frem og tilbake i tid, men så forstod jeg at det var sånn hun opplevde tiden der: som en hel sausete opplevelse, hvor tiden var noe de hele tiden forholdt seg til, samtidig som de ikke gjorde det. Til tross for at boka kunne bli litt langdryg, likte jeg boka godt.

Forfattaren Tordis hamnar i Sandefjord fengsel for fyllekøyring. Her er tonen tøff , og miljøet er heilt annleis enn det Tordis er van med. Fengselsopphaldet vert også ei reise i Tordis sjølv, og går på psyken laus.

Hvis du vil vite hvordan et samfunn er, skal du gå til dets fengsler. (Fjodor Dostojevskij)

Dess eldre mennesker blir, dess bedre ser de ut til å synes om sin fortid og det er på en måte heldig, for så ender de fleste med å synes de har hatt et meningsfullt liv, til gjengjeld blir det vanskelig for de yngre å lære av de eldres dumheter når de i mellomtiden er omgjort til verdifull livserfaring.

Vil så gjerne reise langt av sted, det er bare det at jeg er med.

Det er avhengigheten som gjør menneskene ulykkelige.

Hvis du vil vite hvordan et samfunn er, skal du gå til dets fengsler. - Fjodor Dostojevskij -

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Alt som leses i 2017 havner her, i den rekkefølgen lesingen avsluttes i.
Skriver kortfattet notater om boka:
-handling / tematikk
-leseropplevelse
-favorittsetning
-nye ting jeg lærte
-annet jeg biter meg merke i

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Her vil jeg lage en oversikt over bøker jeg leser i 2012.

Oppsummert ved utgangen av året - med tanke på at etter 4. juli har det blitt svært lite lesing, så får jeg si meg fornøyd med disse bøkene i 2012 - dermed kan 2013 kun bli bedre mht antall bøker som blir lest, eller? ;-)

• "Hysj" av Vigdis Hjorth
  • "Takk, ganske bra - en norsk roman i tre deler" av Vigdis Hjorth