Lærerinnens sang

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Lærerinnens sang er en roman om å bli grundig rokket i sin selvforståelse.

"Den tiende april 2016 gikk Lotte Bøk fra sitt gamle hus ved Akerselva til sin arbeidsplass på Kunsthøgskolen, uten en anelse om hvordan hennes liv skulle komme til å endre seg i løpet av de nærmeste ukene. Og på grunn av noe som for andre muligens ville kunne fortone seg som tilfeldigheter."

Lotte Bøk er en engasjert foreleser i dramatikk på skuespillerlinja ved Kunsthøgskolen. En dag ber avgangseleven Tage Bast om å få lov til å lage en film av undervisningen til noen utvalgte lærere, men også av livet deres utenfor skolen. Lotte er først skeptisk, men gir så etter. Bast vil gjerne komme hjem til henne, for å finne ut om det er samsvar mellom liv og lære. Etter hvert som arbeidet skrider fram, utviskes grensene mellom dem.

Hva skjer med et menneske som har følt seg ganske trygg i rollen og i livet sitt, men som plutselig sitter i en kinosal og får se seg selv med en annens utforskende blikk?

ISBN13 9788202600785

EAN 9788202600785

Lærerinnens sang. Vigdis Hjort.
Jeg har virkelig sans for Vigdis Hjort og bøkene hennes. Særlig etter å ha lest samtaleboka "Vigdis, del for del", og etter å ha vært på et par bokbad med henne, der hun går litt i dybden på hvordan hun jobber. Hun er svært kunnskapsrik.
Denne boka handler om ei lærerinne som underviser på kunsthøgskolen, og som blir med i et prosjekt hvor en student skal filme henne og klippe til en film.
Dette setter igang en prosess for henne, hvor hun nok tenker litt for mye på hva hun er og gjør i forhold til hvordan hun har sett på seg selv i sine omgivelser.
Kjempebra bok.

Knallgod bok! Denne likte jeg godt. En passe blanding av refleksjoner, nerve og det at jeg sitter igjen med noe etter siste side.

Man må gå på jorda om den så er glødende. Og man må ha sko på.

• "Vigdis, del for del" av Kaja Schjerven Mollerin
  • "Jeg skal beskytte deg - roman" av Birger Emanuelsen
  • "Transit" av Rachel Cusk
  • "Winterkrigen" av Janne S. Drangsholt
  • "Liljekonvallpiken - roman" av Anne Oterholm
  • "Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født - roman" av Mona Høvring