Datteren

av (forfatter) og Gøril Eldøen (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Fornøyelig, opplysende lesning fra en av Sveriges viktigste forfattere og samfunnsdebattanter

Datteren er Lena Anderssons oppfølger til den kritikerroste romanen Sveas sønn, om sosialdemokraten Ragnar som strever med å finne seg til rette i den moderne tiden. I Datteren møter vi Folkhemmets barnebarn. Ikke minst følger vi Ragnars datter Elsa på vei ut i livet, fra barnets undring over verden til den unge kvinnens konfrontasjon med tidens nye ideer og tenkemåter - mens Folkhemmet, slik faren så det, sakte oppløses og synet på mennesket, samfunnet og tilværelsen utfordres på alle måter.
Lena Andersson (f. 1970) har skrevet flere romaner som har fått mye oppmerksomhet. Rettsstridig forføyning, som kom på norsk våren 2014, ble hennes gjennombruddsroman. Den fikk svært gode anmeldelser både i Norge og Sverige, er utkommet i en rekke land og vant Augustprisen 2013 i kategorien årets svenske skjønnlitterære bok. Samme år ble Andersson tildelt Svenska Dagbladets litteraturpris og Publicistklubbens Guldpenna for sin rolle som skribent. I 2018 utkom Sveas sønn, også den til strålende kritikker i norsk så vel som svensk presse.

ISBN13 9788205543560

EAN 9788205543560

Omtalt sted Sverige

På vei til bussen leser hun, på bussen leser hun, på vei fra bussen leser hun. Hun leser gående, sittende og liggende. I hver krok og pause leser hun, hver gang det oppstår en luke.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Bli med! Les og lytt deg opp nå – og møt forfatterne på litteraturfestival 25. – 30. mai!
Står der på Norsk Litteraturfestival sin webside 2021

Leseliste:

18 mars: Asta Olivia Nordenhof (DK)– Penger på lomma (overs.: Trude Marstein)

1 april: Lena Andersson (SE) – Datteren (overs.: Gøril Eldøen)

15 april: Iben Mondrup (GL) – Tabita (overs.: Trude Martein)

29 april: Kjell Westö (FI) – Tritonus (overs.: Erik Krogstad)

13 mai: Vidar Sundstøl – Jeg sank

Spilles inn live under festivalen, 27. mai: Jón Kalman Stefánsson (IS) – Ditt fravær er mørke