Sveas sønn

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Lena Anderssons nyeste roman er en slektssaga om tre generasjoner. Ragnar Johansson blir født i 1932, et tidsskille i Sveriges historie. Det svenske sosialdemokratiet renner i årene hans, han tror på det og tar ansvar for det, fordi det løfter mennesket ut av mørket og inn i en moderne tid. Tidvis forakter Ragnar sin mor, Svea, der hun baker og rydder, sylter og safter, og representerer det fattige bondesamfunnet. Ragnar priser heller effektiviteten som kommer med vaskemaskin og hurtigmat. Når Ragnar selv får barn, oppdrar han dem i sitt tidsbilde, og i skisporet står han og sekunderer mens datteren Elsa jobber for å bli en av landets fremste skiløpere. Der moren Svea er en etterlevning fra forhistorisk tid, er Elsa håpet for framtiden. Men så oppdager Ragnar at verden rundt ham er i endring. Står hans storhetstid for fall?
Lena Andersson mottok jublende kritikk for sine to bøker om den kjærlighetssyke Esther Nilsson. Nå er hun tilbake med sin sedvanlige skarpe penn, og med Sveas sønn leverer hun en morsom, klok og rørende generasjonsroman om de endringene som forener og skiller oss mennesker fra hverandre. Og om å våge å være sann mot seg selv.

ISBN13 9788205515147

EAN 9788205515147

Omtalt sted Sverige

Veldig velskrevet om det svenske samfunnet i etterkrigstiden og om generasjoners ulikhet. Lettlest selv om den er litt intellektuell.

«Man skal passe på å reise mens man er ung,» sa hun igjen. «Etterpå har man hele livet på seg til å være voksen.»

Venner var bekreftelse på andres aksept, tenkte Ragnar, og folk hadde å oppføre seg slik at de ble akseptert. Ellers ble samfunnene umulige, og det enkelte liv for tungt.

• "Dagen før halv tre - roman" av Per Schreiner
  • "Svensken - roman" av Guro Hoftun