Dunbar

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Ny roman fra en av Englands fremste stilister.

Henry Dunbar, den en gang så mektige lederen for et globalt mediekonsern, holdes fanget på et finere sanatorium på den engelske landsbygda. Han har overlatt ansvaret for konsernet til sine to eldste døtre, Abbey og Megan. De har, sammen med sin felles elsker Dr. Bob, lurt sin far til å innta et medikament som gir ham vrangforestillinger. Dunbar begynner med tiden å innse at han angrer, han vil ha imperiet sitt tilbake.
Med en dement og alkoholisert komiker som selskap, begynner Dunbar å planlegge flukten. Han rømmer fra sanatoriet, med familien hakk i hæl. Men hvem finner ham først: hans elskede yngstedatter Florence, eller rovdyrene Megan og Abby, som begge er ivrige etter å slå kloa i rikdommen hans?
Dunbar er en mørk og humoristisk familietragedie og en gjenfortelling av en av Shakespeares mest leste dramaer, Kong Lear. Edward St. Aubyn, en av Englands fremste stilister, er berømt for de fem bøkene om Patrick Melrose. I sin nye bok utforsker St. Aubyn begrepene grådighet, makt og tilgivelse, gjennom det som har blitt en roman for og av vår tid.

ISBN13 9788205516625

EAN 9788205516625

Omtalt sted England

Dette var en gedigen skuffelse. Ville neppe blitt utgitt hadde det ikke vært for forfatterens tidligere briljante Melrose bøker

Ser at denne har fått gode kritikker, og den var ganske snedig og velskrevet, men jeg gikk litt lei av alle de forskjellige beskrivelsene av komplotter og ideer for å lure hverandre, så det blir terningkast fire.

Forlaget Hogarth har invitert kjende forfattarar til å skrive kvar si bok inspirert av eit Shakespeare-stykke. Prosjektet sin heimeside.

Pr dato (9. april 2018) ser det ut for at serien skal innehalde 8 bøker, Så får ein sjå om det kjem fleire etter kvart.

Ein liten diskusjonstråd om denne serien er å finne her.

Denne lista er tenkt å innehalde 3 punkt pr Shakespeare-stykke:
1 - Shakespeare-stykket, på norsk dersom det er å finne, subsidiært på engelsk
2 - Hogarth-versjonen på engelsk
3 - Norsk oversetjing av Hogarth-versjonen

Rekkefølga i lista følger publiseringsdatoane frå Hogarth

• "Lanny" av Max Porter
  • "Tilgivelse" av Patrick Flanery