Snakk til meg

Cappelen Damm 2010 Innbundet

En middelaldrende kvinne reiser til Cuba, noe som forandrer livet hennes. Cubas skjønnhet, fattigdom og varme gjør inntrykk på henne, og hun lærer nye ting om seg selv. Når hun kommer hjem til Norge starter prosessen med å få sitt nye mannlige bekjentskap inn i landet.

ISBN13 9788202335014

EAN 9788202335014

Omtalt sted Norge Cuba

Det lille hverdagslivet, fokuset på hva andre vil si, andre som hun ikke kjenner, men som allikevel gjøres betydningsfulle, trist og sårt. Så det store skjelvet, tørre å risikere, tørre å ta sjanser. Reise til Cuba, forelske seg.....eller ikke? fanget av omstendigheter. Snøballen ruller og hun får ikke stanset den....eller vil ikke?

Vigdis Hjorth skriver usentimentalt, nakent og ved hjelp av enkle og korte beskrivelser. Hun maler ikke fram store bilder eller bruker svulstige adjektiver. Det trenger hun ikke, for hun mestrer kunsten å la rommet mellom ordene og linjene skape det historien egentlig handler om, det jeg oppfatter at hun vil formidle.

Jeg liker boken og jeg liker Vigdis Hjorth sin måte å formidle historier på!

Fryktelig! Vi leste denne i boksirkelen og ingen likte den, få orket fullføre den. For et kjedelig innhold og for en tungrodd skrivemåte.

Fullførte den, men kun fordi jeg ikke ville la den gåsa i boka få stoppe meg....grusom...Ikke snakk til meg, burde den hete. Kjedelig dame og kjedelig handling gjeeesp Fantes det lavere terningkast enn 1, ville den fått det

Det var noen veldig fine øyeblikk og beskrivelser i denne boken. Syns trist nok at slutten var altfor kjapp og lite mettende, så føltes litt ut som bortkastet tid i etterkant. Første halvdelen var best, gikk nedover etter det.

Den beste romanen jeg har lest av Vigdis Hjorth.

Smerten man føler ved et tap er målestokken for håpet man har hatt.

Hvor lite mitt liv kan synes,hvor smått mitt virke har vært,hvor lite jeg selv har verdsatt det,så er det mitt,har vært min vei og jeg står inne for det og vil ikke at det skal måles med andres mål,heller ikke med dine. Hvis det vi har hatt sammen har vært form,plikt,sedvane,så er det ikke bare du som ikke har vært glad i meg,men jeg er ikke glad i deg heller,så vi har vært fattige sammen.

Bussene gikk ikke, men strømmen gikk!

Vi behøver ikke gjøre oss mindre enn vi er. Jeg behøver ikke tenke på mitt som lite. Man kan juble over små ting. Nå når jeg er blitt klokere tenker jege at det ikke var begivenheter det skortet på i vår tilværelse, men jubel. Vi bestemmer selv hva som er grenseoverskridelse, hva vi skal regne for seier.

En underlig reise. Det underlige glemmer vi ikke, det er fint. Det kan hentes fram, smakes om igjen, uansett hvor smertefullt er det kapital, bagasje, et repertoar.

Jeg reiser til Kreta på lørdag og tenkte det var lurt å kjøpe pocketbøker før jeg skulle reise. Lette, enkle bøker er jo fint å lese på stranda.Jammen ble det mer enn det. For et utvalg, noen av bøkene er ulest. Ble noen innbundet også. Heia Fretex og jeg skal bare lese enkle, underholdende bøker. Jeg fikk jammen mange bøker for 287 kr. Flere av disse står på ønskelista mi. Nå har jeg mye å glede meg til;-)

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

Dette er liste for romaner og fiction. Lånt på bibliotek.

• "Takk, ganske bra - en norsk roman i tre deler" av Vigdis Hjorth
  • "Å tale og å tie - essay" av Vigdis Hjorth