Vi trenger nye navn

av (forfatter) og Ina Vassbotn Steinman (oversetter).

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202407117

EAN 9788202407117

Omtalt sted USA Zimbabwe

Se på dem der de drar i hopetall, landets barn, bare se på dem dra i hopetall. De som ikke har noe, krysser grenser. De som har styrke, krysser grenser. De som har ambisjoner, krysser grenser. De som har det vondt, krysser grenser. Beveger seg, løper, emigrerer, drar, forlater, går, gir opp, flyr, flykter - til overalt, til land nær og fjernt, til land ingen har hørt om, til land hvis navn de ikke kan uttale. De drar i hopetall.

Det er mat å spise her, alle typer mat. Men av og til, uansett hvor mye mat jeg spiser, føler jeg at maten ikke virker på meg, som om jeg er sulten på landet mitt, og ingenting hjelper mot det.

Og da de spurte oss hvor vi kom fra, vekslet vi blikk og smilte, blyge som barnebruder. De sa, Afrika? Vi nikket ja. Hvilken del av Afrika? Vi smilte. Er det den delen hvor gribber venter på at utsultede barn skal dø? Vi smilte. Hvor folk løper rundt nakne? Vi smilte. Den delen hvor de massakrerte hverandre? Vi smilte. Er det der den gamle presidenten drev med valgfusk og folk ble torturert og drept og en hel haug av dem ble satt i fengsel og alt, der hvor de dør av kolera -å herregud, ja, vi har sett landet ditt, det har vært på nyhetene.

• "Varmá - roman" av Mette Karlsvik
  • "Nanna Ġenoveffas hemmelige liv - roman" av Trevor Żahra