Madonna i pels

av (forfatter), Ayfer Erbaydar (oversetter) og Alf Storrud (oversetter).

Aschehoug 2018 Innbundet

Tjuetallets Berlin er en metropol som spraker av liv, en by preget av banebrytende kunst, politisk buldring og lugubre kabareter. En ung tyrkisk mann, Raif, kommer til den tyske hovedstaden for å gå i lære så han kan ta over sin fars såpefabrikk i Tyrkia. Men Raif er en følsom drømmer, mer interessert i litteratur og kunst enn av å lære seg et yrke. På et galleri får han se et maleri, av en kvinne han ikke klarer å slutte å tenke på. Når han blir kjent med kunstneren, den viljesterke, selvstendige Maria, blir det et møte for livet. Madonna i pels er en bittersøt fortelling om intens kjærlighet, om menneskets ensomhet og om å bli kuet av livet. Romanen ble første gang utgitt i Istanbul i 1943. Lenge var den en vel bevart hemmelighet, men er nå oversatt til en rekke språk.

ISBN13 9788203373299

EAN 9788203373299

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Berlin

Hvorfor fortsetter vi å tro at det å forstå og bedømme den skapningen som kalles menneske, er den enkleste sak i verden? Vi vokter oss vel for å si noe om kvaliteten på en ost vi ikke har smakt før, men vi feller gladelig vår endelige dom over mennesker vi nettopp har møtt, og går ufortrødent videre.

Man finner lett en helt som er villig til å entre dragens hule, men ikke mange vil la seg senke ned i en brønn som ingen vet hva skjuler.

• "Love warrior - en kvinnes vei til kjærlighet og sannhet" av Glennon Doyle Melton
  • "Kruso" av Lutz Seiler
  • "Levepistolen - dikt" av Hege Susanne Bergan
  • "Stemmer fra Israel - prosa" av Finn Iunker
  • "Du bestemmer deg for at dette er et minne" av Marianne Teie
  • "Om vi heftes underveis - krigsseilerne og deres familier" av Kristine Storli Henningsen
  • "Mingvasevann - dikt" av Cecilie Cottis Østreng
  • "Eddikjenta - Troll kan temmes gjenfortalt" av Anne Tyler