Her, nå, alltid

av (forfatter) og Hege Frydenlund (oversetter).

Bastion 2017 Innbundet

Bli med på en reise til vakre Frankrike som vil forandre alt...
Jess legger ut på ferie til idylliske Dordogne hvor ekskjæresten Adam driver et gammelt herregårdshotell. Med reisen har hun to mål: å gjenforene Adam med deres felles sønn og forhåpentligvis tilgi mannen hun en gang elsket.
Men ferien blir annerledes enn Jess hadde tenkt. Hun ser sider av Adam som er dypere enn den tilsynelatende bekymringsløse og ufornuftige mannen hun en gang kjente. Samtidig plages Jess av en hemmelighet ingen må få vite om. Kan likevel dagene i Frankrike få henne til å virkelig leve livet, her og nå?

Verdensensasjonen Her, nå, alltid er en gripende og hjertevarm fortelling om drømmer, tilgivelse, kjærlighet og håp.

Forlag Bastion

Utgivelsesår 2017

Omtalt sted Frankrike

Alt ligger til rette for en emosjonell lesestund i denne boka som handler om alenemora Jess som drar til Frankrike på ferie med sønnen sin for å la ham og faren hans -Adam - knytte bånd. Barnefaren og Jess sitt forhold er på denne tiden avklart og avsluttet - de har begge "gitt opp" drømmen om at det skulle bli de to og de lever hver sine liv i hvert sitt land -han i Frankrike hvor han driver feriested/hotell og hun i England. Det er imidlertid en grunn til at Jess velger akkurat denne sommeren til å reise - nemlig at moren hennes, som er syk, insisterer på at det er viktig, og at Jess selv har er ørlite håp om at han skal vise seg å være en ansvarlig nok far til å kunne bære litt foreldreansvar i fremtiden.

Vi følger Jess og sønnen hennes til Frankrike. Her får de utviklet et forhold til faren. Jess har også med seg ei singel vennine og et vennepar som reiser ned og tilbringer deler av ferien sammen med dem. Vi følger Jess hovedsaklig i nåtid men med jevnlige tilbakeblikk/mimring som gir innblikk i hennes forhold til foreldrene sine og i forholdet til Adam.

Jeg trodde denne boka skulle fenge meg langt mer enn den gjorde. Følelsene som burde vekkes i meg gjennom handlingen kom ikke, og jeg slet overraskende mye med å i det hele tatt "bry" med om hva som hendte her. Tror kanskje det skyldes at skrivestilen "forteller" veldig mye direkte - altså at det ikke helt lykkes med det som vel kalles for "show - don´t tell". Alt står liksom svart på hvit her - en får det inn med teskje, en får presentert handlingen og følelsene som fakta og ikke som følelser og opplevelser en selv får delta i som leser. Det er iallfall MIN opplevelse av denne boka. Dessverre!

Så ... alt i alt en litt skuffende leseropplevelse. Jeg kjøpte boka for å lese noe lett og koselig, noe litt chick-litt-aktig, noe romantisk, klissete og søtt. Rett og slett for å lese noe lettere mellom slagene (leser meg gjennom hele Harry Hole-serien og trenger noen slike avbrekk fra blod, ondskap og vold av og til...!). Men heller enn å kjøre på en medrivende berg-og-dalbane av følelser føler jeg at jeg havnet på en sakteroterende karusell uten oppturer og nedturer, uten noe særlig driv, uten noe akselerasjon. En forventet tur rundt sin egen akse. En leseopplevelse som var svært forutsigbar, flat, verken trist nok eller morsom nok, og med en god del klisjéer. Språklig var den heller ikke noe utover det "gjennomsnitlige" - så når verken historien/plottet eller språket klarer å vekke begeistring kan jeg ikke helt få meg til å si at dette var en "god" bok

Boka svarte ikke til forventningene. Ble for klisjeaktig og med mye gjentakelser i innholdet. Ingen overraskelser.

En god feriebok som tok seg opp litt på slutten.

Kjempefin bok

Jess er alenemor, og bor i Manchester. Barnefaren, Adam, har flyttet til Frankrike, der han driver et herregårdshotell. Denne sommeren skal Jess og sønnen, William, feriere på Adams hotell. Jess` mål for ferien, er å forbedre forholdet mellom far og sønn. Det skal vise seg å være lettere sagt enn gjort...
Lettlest underholdning med alvorlig undertone. Fint å drømme seg til vakre Dordogne når man ikke kan reise dit fysisk.

Bøker jeg har lest

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Ei liste over alle bøker og lydbøker som slukes i år, samt korte kommentarar om kva eg syntes om dei

Har lyst til å lese disse bøkene.

Mål: 100 bøker - oppnåd 30. mai (Lest 2019 - del I)
Nytt mål: 170 (200) bøker

• "Kunsten å forsvinne" av Amanda Prowse