En sommer ved havet

av (forfatter) og Svein Svarverud (oversetter).

Bastion 2018 Innbundet

Emily er fornøyd med livet. Hun har en jobb som jordmor, som hun elsker. Hun nyter single-tilværelsen, men hun føler likevel også at det er på tide med en forandring. Så da hennes beste venninne Rebecca spør om hun vil tilbringe sommeren som kokk på en båt ved kysten av Skottland, griper Emily sjansen.

Men hun får knapt nok satt sjøbein før livet ombord blir mer komplisert enn hun hadde kunnet ane ...

Forlag Bastion

Omtalt sted Skottland

En romantisk bok, som jeg synes er virkelighetstro og lett å leve seg inn i. Den er lettlest, men jeg synes språket er godt i motsetning til mange andre romantiske bøker. Mulig det også har med oversettelsen å gjøre uten at jeg kan si noe om det, ettersom jeg ikke har lest boka på engelsk. Handlingen foregår i vår tid.

Grei sommerlektyre. Historien er fin den, men blir noe langdradd etter at hovedpersonens sommerjobb er overstått. Samtidig er slutten veldig hastig og litt urealistisk.
Språket i boka trekker også litt ned. Setningene er rart formulert og det brukes mange "gammeldagse" ord og uttrykk, som får hovedpersonen på 35 år til å høres ut som hun er 60+

• "Mrs. Lewis - fortellingen om min kjærlighet til C.S. Lewis" av Patti Callahan
  • "I det siste regnet" av Janesh Vaidya
  • "Smaken av honning - en Carson Springs-roman" av Eileen Goudge