Profitøren

thriller

Aschehoug 2005 Innbundet

En formiddag blir stipendiat Stine Lindh vitne til en dramatisk gisselaksjon i Langholm Rederi i Tønsberg. En desperat krigsseiler tar de ansatte som gisler og truer skipsrederen med dynamitt for å få ham til å fortelle om det som skjedde under 2. verdenskrig. Like etter kommer en av Stine Lindhs studenter over noen kodede dokumenter etter en telegrafist som døde i et torpedoangrep i 1941. Rederiets hemmelighet fra 2. verdenskrig står igjen i fare for å bli avslørt. For tjue år siden ble en direktør drept for det han visste. Nå må det igjen aksjoneres; spor ødelegges og vitner bringes til taushet. Stine Lindhs doktoravhandling om norske krigsprofitører trekker henne inn i et kappløp der alle midler tas i bruk.

En ny dose sitrende spenning fra Tom Kristensen!
Det tradisjonsrike Langholm Rederi i Tønsberg fører et rolig og lønnsomt forretningsliv. Rederen i tredje generasjon, Otto Langholm jr., har styringen ned til minste detalj. Livet går sin vante gang i den lille byen ved Oslofjorden. Helt til en morgen da en pensjonert krigsseiler brutalt trenger seg inn i kontorene med en ladning dynamitt og tar de ansatte som gisler. Samtidig kommer en student ved Høyskolen i Vestfold over noen kodede dokumenter i et privat arkiv fra annen verdenskrig.
Krigsprofitørens hemmelighet står i fare for å bli avslørt. Tyve år tidligere måtte en direktør i Enskilda Banken dø for det han visste. Nå må det igjen aksjoneres, spor ødelegges og vitner bringes til taushet.
For høyskolelærer Stine Lindh forandrer livet seg dramatisk. Hennes doktoravhandling om norske krigsprofitører leder henne inn i et kappløp der alle midler tas i bruk.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203190445

EAN 9788203190445

Serie Stine Lindh (1)

Genre Krim Thrillere

Omtalt sted Tønsberg

En bok som er spennende fra første side, og nesten helt til slutten, hvor det hele blir akkurat litt "over the top". Jeg skjønner at det er fristende å skrive en slik slutt, men personlig synes jeg han kunne latt være. Det er riktignok en smakssak, og det finnes sikkert dem som synes det er prikken over i-en. Språket er lett, og du "slipper" skildringer på fire avsnitt og ordsnobberi. Historien er engasjerende og en blir fort hekta. Alt i alt, ikke like sterk som "Dypet", som var den første jeg leste av Kristensen, men fortsatt en bok jeg koste meg med.

Spennede krim om krigsprofitører. Høyt tempo og spenning på aller høyeste nivå.
Etter å ha leste en del forskjellige bøker av T K vil jeg rangere ham blandt de beste norske forfattere i sjangeren. Til tider liker jeg hans bøker bedre enn f.eks. Jo Nesbø. Han legger sine handlinger inn i meget troverdige miljøer og jeg får alltid noen "aha" opplevelser om disse, i tillegg til spenningen.
Anbefales på det sterkeste for den rene krim-elskeren.

Et hørespill fra Radioteatret fra boken Profitøren av Tom Kristensen.

Hørespillet tar for seg historien om de som gjorde profitt på krigen og den skam dette fremdeles utgjør i norske familier, og om hvordan penger ble gjort under krigen.
Historien kort fortalt, handler om Stine Lindhs doktoravhandling om norske krigsprofitører. Dette trekker henne inn i et kappløp der alle midler tas i bruk, og de dramatiske hendelsene vil komme til å snu opp ned på alt hun tidligere har trodd på.

Handlingen i hørespillet hopper litt hyppig tidssmessig, mellom den gang og nåtid, så det krever en viss oppmerksomhet. Men den er absolutt så spennende fra begynnelse til slutt at det er ganske enkelt å få alt med seg. Mange gode skuespillere også, men slutten må hver enkelt av dere danne deres egen mening om. Jeg selv synes det ble litt ekstremt.
Men alt i alt, en god krim.

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Leste og uleste bøker i bokhylla

Elsker å gå på loppemarked å se på bøker. Denne gangen føler jeg meg ekstra heldig! Fikk alle disse bøkene for kun kr 170,-

• "Freshwater - thriller" av Tom Kristensen
  • "Hvitvasking" av Tom Kristensen