Dypet

thriller

Aschehoug 2010 Innbundet

Nordsjøen, vinteren 1981. To dykkere går ned til 81 meters dyp for å kutte wirene mellom boreriggen Canton Driller og brønnhodet. Noe går forferdelig galt. Den ene dykkeren dør, mens den andre, Tord Stensen, overlever mirakuløst. I 2010 vegrer Trond Stensens sønn Jonas seg for å grave i farens fortid, selv etter at han har blitt oppsøkt av en syk og forvirret eks-nordsjødykker. Bit for bit avdekker likevel Jonas farens skjulte og dramatiske historie.

Vinteren 1981 går to dykkere ned på 81 meters dyp i Nordsjøen for å kutte wirene festet mellom boreriggen Canton Driller og brønnhodet. Men noe går forferdelig galt. Bare den ene dykkeren, Tord Stensen, overlever. I Oslo får olje- og energiministeren et trusselbrev: En rigg vil bli senket hvis ikke utbyggingen av Trollfeltet stanses umiddelbart. Like etter går Canton Driller ned. Så får oljeministeren nok et trusselbrev. En ny oljerigg blir senket hvis ikke kravene innfris ... I 2010 oppsøker en syk og forvirret eks-nordsjødykker Tord Stensens sønn Jonas. Mannen er redd. Dagen etter er han død. Jonas begynner å gjøre skremmende oppdagelser. Bit for bit avdekker han farens skjulte og dramatiske historie.

ISBN13 9788203195969

EAN 9788203195969

Genre Krim Thrillere

Ikke helt min genre, men ble positivt overrasket. Tapte seg litt mot slutten, det ble både mindre troverdig og mindre intenst til tross for mengder med action.

Denne boken vil jeg si er min favoritt bok. Den tar oss med ut i Oljebransjen og forteller hvordan de hadde og på mange måter har det i deg ute på boreplattformene. Mordgåten og mysteriet rundt det var også bra satt opp. Tom Kristensen lærte meg også en del om hvordan Oljebransjen er og mye av dette var nytt for meg. Tom Kristensen har laget en bok som er vanskelig og legge i fra seg.

Absolutt ei veldig bra bok, jeg kjenner igjen mye fra den tiden da min mann jobbet i oljesektoren på den tida. Riktignok ikke som dykker, men jeg husker mye av praten, og det var mye hysj hysj over det hele.

Spennende thriller med handling inspirert av virkelige hendelser.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

Kun 35.- pr. bok. Innb.

Mine beste leseopplevelser hittil i år.

Her vil jeg gjøre et forsøk på å holde oversikten over de bøkene jeg leser i 2010. Et år hvor forøvrig nyttårsforsettet mitt (eller retter sagt desemberforsettet mitt) var å begynne å ta i bruk biblioteket igjen.

Egen oversikt over leste bøker i 2018

• "Korsbæreren - thriller" av Tom Kristensen