Hatet i Europa

tyve år etter Berlins andre fall

Cappelen Damm 2009 Innbundet

I boken går forfatteren gjennom de siste tyve årenes avgjørende hendelser i Øst-Europa. Han viser hvordan begge sider i det nye Øst-Europa har skjeletter i skapet. Forfatteren mener at det åpenbart er bekvemt med en aktiv glemsel i mange leire i forhold til den nære historien. Boken peker på de aktuelle sammenhengene mellom fortid, nåtid og fremtid. Har litteraturliste.

Tyve år etter Berlinmurens fall er stereotypiene om den kalde krigen på full fart inn i den offentlige samtalen, internasjonalt som nasjonalt. Ifølge journalist og forfatter Hans-Wilhelm Steinfeld skyldes dette blant annet at man i øst ikke har klart å ta et oppgjør med sin rødbrune fortid.

Historieløsheten om Øst-Europa er altså bakteppet for Hatet i Europa. I boken går Steinfeld gjennom de siste 20 årenes avgjørende hendelser med kunnskap, refleksjoner og personlige anekdoter. Og han viser hvordan begge sider i det nye Øst-Europa har sine skjeletter i skapet - det gjelder både de nye, østeuropeiske statene i EU og NATO som det gjelder Russland. Det er åpenbart bekvemt med en aktiv glemsel i mange leire i forhold til den nære historien, understreker Steinfeld. Men det er nettopp denne glemselen boken går i rette med ved å peke ut de aktuelle sammenhengene mellom fortid, nåtid og fremtid.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202317898

EAN 9788202317898

Omtalt sted Øst-Europa

I tillegg: Moleskine notatbok, nyeste nummer av Wallpaper med artikel om blandt annet bokhandlere, og i tillegg: Himmelen i Berlin.

Her vil jeg gjøre et forsøk på å holde oversikten over de bøkene jeg leser i 2010. Et år hvor forøvrig nyttårsforsettet mitt (eller retter sagt desemberforsettet mitt) var å begynne å ta i bruk biblioteket igjen.

• "Nærbilder fra et politisk jordskjelv" av Hans Wilhelm Steinfeld
  • "Norge i dansketiden - 1380-1814" av Sverre Bagge
  • "Grunntrekk i norsk historie - fra vikingtid til våre dager" av Rolf Danielsen
  • "Tyskland stiger frem" av Sten Inge Jørgensen
  • "Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart - hvordan vi er forskjellige og hva vi kan gjøre med det" av Barbara Pease
  • "Bruddet - hellige krigere og en ny verdensorden" av Kari Vogt
  • "USA - folkets historie" av Howard Zinn
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Stikk i strid - ein biografi om Einar Førde" av Frank Rossavik
  • "Araberne - historien om det arabiske folk" av Eugene Rogan
  • "Sjokkdoktrinen - katastrofekapitalismens fremmarsj" av Naomi Klein
  • "Roma - nye fascister, røde terrorister og drømmen om det søte liv" av Simen Ekern