Jeg er Ikaros

min vei tilbake til livet

Kagge 2011 Innbundet

Forfatteren forteller her hvordan klarte å komme igjennom sorgen og leve videre, etter å ha mistet sin mann og yngste sønn under tsunamien i Thailand i 2004

"Jeg er under vann. Jeg holder pusten under vann. Jeg flyter opp til overflaten. Jeg ser at alle de andre menneskene er borte. Jeg tenker at det samme bildet har jeg sett før på nyhetene. Hvor er mine? Hva kan ha hendt dem? Er dette virkelig? Eller er det bare en drøm?" Det var ikke en drøm. Heidi Køhn befant seg midt i tsunamiens frådende, ødeleggende voldsomhet. Hun mistet sin yngste sønn og sin mann i den nådeløse bølgen. I denne boka forteller hun med stor ærlighet og klokskap om at det både er mulig å komme igjennom sorgen, og om hvordan hun greide det og livet kunne begynne igjen.

Forlag Kagge

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Heidi Køhn

Vi kommer inn i dette livet alene, og vi skal forlate det alene. Men mens vi er her, deler vi flammen.

Til venstre for oss var plassen hvor lokalbefolkningen hadde søkt ly. Vi så familier holde sammen. Vi så inn i hverandres øyne og så fortvilelsen. Jeg løftet hånden og strøk henne gjennom håret, tårene trillet nedover kinnene våre. Jeg la armene min rundt henne. Hun la sine armer rundt mitt liv og lente seg inn til meg og vi gråt sammen. Det var fortvilet godt. Thailenderne rundt oss så på oss og gråt. De gråt med oss. Det var som vi alle vsste at de var døde. Som en åpenbaring var v¨åre savnede sjeler der midt iblant oss.

Temasudium: sorg og døden

• "Det som ikke skulle skje - fortellinger om overgrep" av Gunnar Ringheim
  • "Det er her jeg skal være" av Hilde Hylleskaar
  • "Sekter" av Audhild Skoglund
  • "Jesussoldaten - gutten som skulle vinne landet for Gud" av Tonje Egedius
  • "På liv og død - en leges bekjennelser" av Wasim Zahid
  • "Oslostaner - en Bollywood-roman" av Noman Mubashir
  • "Den beste sommeren - en bok om glede, søskenkjærlighet og om å leve på lånt tid" av Emilia Polbratek
  • "Det glemte landet - roman" av Catherine Chung
  • "Jeg vil være meg" av Hilde Hylleskaar
  • "Ikke si det til noen - historien om et barn, ei bygd og en ordfører" av Jon Gangdal
  • "Martine - jakten på rettferdighet" av Marianne Vikås
  • "Jesus gikk på vannet fordi han ikke ville bli våt på beina" av Unni Lindell