Hvor er lyset om vinteren?

da Sivert valgte å avslutte livet

av (forfatter) og Sivert Langsveen Tjæreboden (forfatter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Varmt, vondt og viktig om en ung manns valg.

Natt til torsdag 9. februar 2017 rammes Tove Irene Langsveen av sitt livs mareritt: Sønnen Sivert tar sitt eget liv på studenthybelen i Trondheim. Sivert blir bare 20 år gammel. I en grønn stoffkledd notatbok skriver han: «Mor og far. Det er ikke lett å oppgi ALT man har: JEG ELSKER DERE.»
Men Sivert har skrevet langt mer. Hans drøm var å bli forfatter, og på pc-en finner Tove et ferdig skrevet manus. Det handler om ensomhet, om å komme ut av skapet og om en som heter Tomas. «Egentlig tror jeg han lengtet etter en kjærlighet han aldri hadde fått. Men når man lengter etter noe man aldri har fått, kan man heller aldri få det, det er uoppnåelig, det hører fortiden til. Det er det med den knuste fortiden, at den så ofte også knuser det potensialet som ligger i fremtiden», skriver Sivert.
Tove bestemmer seg for å utgi Siverts tekster. Og for å skrive sine egne. Savnet etter sønnen er bunnløst. De var nære, diskuterte litteratur og gikk turer sammen. Nå sitter hun igjen med alle spørsmålene. Ett av dem er: «Du visste dette var siste gang vi snakka sammen på chat, eller i det hele tatt hadde en dialog. Gråt du?»

ISBN13 9788205529298

• "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Enda flere gullkorn fra pasientjournalen" av Morten P. Oksvold
  • "Gull i grusen - dikt" av Rebecca Kjelland
  • "Sorg uten blomster - når den du elsker blir en annen" av Hege Holm
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Notat ved avgrunnen - ei mors forteljing" av Ellen Kristvik
  • "Kjære verden - en syrisk jentes historie om krig og bønn for fred" av Bana Alabed
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland