Sommerlys, og så kommer natten

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Press 2018 Innbundet

Få forfattere har en like hengiven leserskare som Jón Kalman Stefánsson. Med den fantastiske trilogien om Gutten og de to prisbelønte Keflavik-romanene har islendingen vunnet over kritikere og lesere både her i Norge og internasjonalt. Nå kommer endelig Stefanssons store gjennombruddsroman på norsk: den vakre, vittige og vemodige Sommerlys og så kommer natten. Boka er et utrolig litterært portrett av en landsby på den islandske vestkysten og menneskene, drømmene og lengslene som lever der: En skildring av vanlige menneskers uvanlige liv - utført med Kalman Stefánssons uforlignelige blanding av ømhet, humor, skjønnhet og fantasi.

«Vi skal ikke fortelle om hele byen, vi skal ikke gå fra hus til hus, det vil du ikke orke, men her kommer det helt sikkert til å fortelles om lidelsene som knytter dagene og nettene sammen, om en lykkelig lastebilsjåfør, om Elisabeths svarte silkekjole og han som kom med bussen, om Turid som er så lang, og så full av hemmelig lengsel - og om en enslig bonde og en fire tusen år gammel mumie.»

Forlag Press

• "Offermyra" av Susanne Jansson
  • "Mann, tiger" av Eka Kurniawan
  • "Parfymeorgelet" av Margit Walsø
  • "Det ender med oss" av Colleen Hoover
  • "Fuglekikkeren" av William Shaw
  • "Det som nesten er sant - roman" av Bergljot Kaslegard
  • "Ivy & Abe" av Elizabeth Enfield