Sommerlys, og så kommer natten

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Press 2018 Innbundet

Få forfattere har en like hengiven leserskare som Jón Kalman Stefánsson. Med den fantastiske trilogien om Gutten og de to prisbelønte Keflavik-romanene har islendingen vunnet over kritikere og lesere både her i Norge og internasjonalt. Nå kommer endelig Stefanssons store gjennombruddsroman på norsk: den vakre, vittige og vemodige Sommerlys og så kommer natten. Boka er et utrolig litterært portrett av en landsby på den islandske vestkysten og menneskene, drømmene og lengslene som lever der: En skildring av vanlige menneskers uvanlige liv - utført med Kalman Stefánssons uforlignelige blanding av ømhet, humor, skjønnhet og fantasi.

«Vi skal ikke fortelle om hele byen, vi skal ikke gå fra hus til hus, det vil du ikke orke, men her kommer det helt sikkert til å fortelles om lidelsene som knytter dagene og nettene sammen, om en lykkelig lastebilsjåfør, om Elisabeths svarte silkekjole og han som kom med bussen, om Turid som er så lang, og så full av hemmelig lengsel - og om en enslig bonde og en fire tusen år gammel mumie.»

Forlag Press

Omtalt sted Island

Fantastisk bok, jeg er så imponert over denne forfatteren og har nå lest alt av ham. Språket er så vakkert.

Vi er alle nødt til gå til lege, på apoteket, om ikke selv, så med barna våre, på spedbarnskontroll, de blir veid, målt, man begynner med en gang å gruppere oss, plassere, forvandle oss til punkter på et diagram, vi blir standardisert ut fra gjennomsnittet, vaksinert for alt bortsett fra sorgen, skuffelsene, døden.

Merkelig hvor mye saktere allting gikk før, når vi ser på en seksti år gammel film med Humphrey Bogart, får vi følelsen av at ett minutt den gangen var betydelig lengre, at det var lenger mellom hendelser og derfor lettere å finne fotfeste i tilværelsen, til og med geværkulene gikk saktere. Nå går alt fortere.

Mennesket er merkelig, det er kanskje ensomt og lengter etter fellesskap, men når noen kommer, er det som om alt snus opp ned, og det ønsker mest av alt å forsvinne inn i seg selv og være i fred - ...

Den som gråter i en begravelse, gråter ikke mindre over sin egen død og samtidig over hele verdens endelikt, for alt dør, og til slutt blir det ingenting igjen.

Det er nesten ti år siden Hannes ble senket ned i den mørke jorden, ti år er ikke lang tid, det er én tanke, én bevegelse, men likevel kan verden ta et kjempesprang på kortere tid, klima kan endre seg, nye fuglearter kan ha lagt under seg land, imperier kan ha gått i grus. Ja, verden rister, men vi holder oss fast i kjøkkenbordet,

• "Lempi" av Minna Rytisalo
  • "Malerens muse" av Lisa Strømme
  • "Vi som er døde - dikt" av Karin Fossum
  • "Ikke gråte - roman" av Lydie Salvayre
  • "Snart er dette lenge siden - noveller" av Viktoria Lindberg
  • "Bånd - roman" av Domenico Starnone
  • "Omtrent på størrelse med universet - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Madonna i pels" av Sabahattin Ali
  • "Cocktaileffekten - roman" av Marianne Fastvold