Sommerlys, og så kommer natten

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Press 2018 Innbundet

Få forfattere har en like hengiven leserskare som Jón Kalman Stefánsson. Med den fantastiske trilogien om Gutten og de to prisbelønte Keflavik-romanene har islendingen vunnet over kritikere og lesere både her i Norge og internasjonalt. Nå kommer endelig Stefanssons store gjennombruddsroman på norsk: den vakre, vittige og vemodige Sommerlys og så kommer natten. Boka er et utrolig litterært portrett av en landsby på den islandske vestkysten og menneskene, drømmene og lengslene som lever der: En skildring av vanlige menneskers uvanlige liv - utført med Kalman Stefánssons uforlignelige blanding av ømhet, humor, skjønnhet og fantasi.

«Vi skal ikke fortelle om hele byen, vi skal ikke gå fra hus til hus, det vil du ikke orke, men her kommer det helt sikkert til å fortelles om lidelsene som knytter dagene og nettene sammen, om en lykkelig lastebilsjåfør, om Elisabeths svarte silkekjole og han som kom med bussen, om Turid som er så lang, og så full av hemmelig lengsel - og om en enslig bonde og en fire tusen år gammel mumie.»

Forlag Press

Omtalt sted Island

I den lille byen nord på Island, bor det helt vanlige mennesker, men de har alle sin historie.
Elisabet i den mørke fløyelskjolen, Jónas som egentlig vil se og male fugler, men som må bli politimann, Kjartan som plutselig får opp øynene for Kristin, direktøren som ble stjernekikker og filosof, og mange flere uforglemmelige personer.

Nydelig bok om mennesker i et lite samfunn på sagaøya. Lavmælt, men likevel spennende. Man skulle reist til Island...

Fantastisk bok, jeg er så imponert over denne forfatteren og har nå lest alt av ham. Språket er så vakkert.

Et språk og et innhold som tar pusten fra deg, en bok som går inn i deg og blir der !

En leseopplevelse man ikke har så ofte, en skikkelig fryd av en bok! Gleder meg til å lese mer fra denne fantastiske forfatteren.

Vi er alle nødt til gå til lege, på apoteket, om ikke selv, så med barna våre, på spedbarnskontroll, de blir veid, målt, man begynner med en gang å gruppere oss, plassere, forvandle oss til punkter på et diagram, vi blir standardisert ut fra gjennomsnittet, vaksinert for alt bortsett fra sorgen, skuffelsene, døden.

Merkelig hvor mye saktere allting gikk før, når vi ser på en seksti år gammel film med Humphrey Bogart, får vi følelsen av at ett minutt den gangen var betydelig lengre, at det var lenger mellom hendelser og derfor lettere å finne fotfeste i tilværelsen, til og med geværkulene gikk saktere. Nå går alt fortere.

Mennesket er merkelig, det er kanskje ensomt og lengter etter fellesskap, men når noen kommer, er det som om alt snus opp ned, og det ønsker mest av alt å forsvinne inn i seg selv og være i fred - ...

En gang fantes det ikke annet i verden enn pusten hennes. Hva betyr vel verdens støy, et kultursamfunns klimaks eller fall, tilfeldigheter eller tomrom, om man ikke har noen lepper å kysse, noen bryster å berøre, en åndedrett som fyller øregangene.

Den som gråter i en begravelse, gråter ikke mindre over sin egen død og samtidig over hele verdens endelikt, for alt dør, og til slutt blir det ingenting igjen.

• "Lempi" av Minna Rytisalo
  • "Jeg skal beskytte deg - roman" av Birger Emanuelsen
  • "Omtrent på størrelse med universet - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Cocktaileffekten - roman" av Marianne Fastvold
  • "Anything is possible" av Elizabeth Strout
  • "Som svaler kom de" av William Maxwell
  • "Alle disse dagene" av Tove Braathen
  • "Nådeløs vår" av Louise Penny
  • "Kvinnen ved 1000 grader - Herbjörg María Björnsson forteller" av Hallgrímur Helgason
  • "Fuglekikkeren" av William Shaw
  • "Ikke gråte - roman" av Lydie Salvayre
  • "Ut av ensomheten" av Benedict Wells