Historien om Ásta

hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Press 2019 Innbundet

Hvorfor skal det være nødvendig å falle ned fra en stige for å skjønne hva som er viktig i livet? Sigvaldi ligger på et fortau i Stavanger, han er en gammel mann. «Min gode Gud, så urimelig jeg har vært i livet», tenker Sigvaldi. Plutselig vil han fortelle om Ásta, datteren. For det er så mye, så fryktelig.
For Ásta beveger livet seg mot katastrofen, igjen og igjen. Foreldrenes ekteskap tar slutt, de som elsker henne forlater henne - eller hun forlater dem. Veien bort fra Island fører til Wien, til kunststudier der, til poeten Jósef og kjærligheten.
Hvordan overlever vi katastrofene, hvordan minnes vi dem? Og hvordan fortelle om et liv - når ingen lever bare i nået, men alltid også i drømmen, minnet eller forventningen? Slik spør Sigvaldi, der han ligger på bakken i Stavanger. Slik spør Ásta, når hun forsøker å skrive til ham som var hennes livs kjærlighet. Og slik spør forfatteren - som har leid seg inn i et gammelt hus ved kysten som en annen idiot av en turist, for endelig å forsøke å få denne virkeligheten til å henge sammen. Historien om Ásta er en svimlende, leken, rørende og mangesidig roman fra en av de største fortellerne i dagens litteratur.

Forlag Press

Omtalt sted Island Stavanger Wien

Kalman kan nok være krevende, til gjengjeld er nytelsen ved å lese bøkene hans stor.

Sigvaldi holder på å male huset, da stigen sklir, og han havner på asfalten. Der nede kommer han på at han skal fortelle historien om datteren, Ásta. Hun som stadig beveger seg mot katastrofen. Hun som blir forlatt og forlater mennesker hun elsker.

Språket er, som vanlig godt, men synes starten er litt rotete. Det er ikke så lett å henge med på hvem som forteller, men jeg er såpass nysgjerrig på historien til å gi opp. Ikke like bra som «Sommerlys».

Den som kan prate lenge om dikterkunst uten å ruske seg selv i håret, løsne slipset, krølle skjørtet, burde trolig snakke om noe helt annet. Kanskje om hustaket helling.

Hvem er tjoret hardest fast til stolpen, den gamle kvinnen med denne praktfulle utsikten, ..., eller vi, omhyggelig festet til folkemeningen, tidsånden og alle disse verdiene som vi i stor grad har samtykket til og slukt uten å tenke oss om,...

Innerst inne har de fleste islendinger alltid sett på Jesus som en latsabb som helt sikker ville endte opp på sosialen , til ergrelse og byrde for oss alle, hadde han vokst opp her.

• "Herfra til Hiroshima - roman" av Sunniva Lye Axelsen
  • "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez