Det forbudte barnet

av (forfatter) og Jan Chr. Næss (oversetter).

Gyldendal 2014 Innbundet

Bestselgerforfatter Katherine Webbs nye roman er en dramatisk historie om to sterke kvinner som er villig til å risikere alt for å avsløre knusende og svikefulle løgner.

Bath, 1821: Innerst i Lansdown Crescent på et høydedrag over byen, ruver herskapshuset til den rike og innflytelsesrike Alleyn-familien. Her har sønnen Jonathan levd isolert i mørke bak gjenspikrede vinduer siden han kom tilbake fra krigen. Men tjenestejenta Stær tror ikke det er krigens redsler som tærer på Jonathan. Hun er overbevist om at han er blitt gal fordi han tok livet av ungdomskjæresten Alice, som Stær elsket som en søster.
Da den unge Rachel Weekes flytter til byen, har det en rystende virkning på både Alleyn-familien og mange andre i Bath. Med sitt sannhetssøkende og ærlige vesen tvinger Rachel gradvis fortidens hemmeligheter ut av skyggene. Men Rachel og Stær må begge betale en høy pris dersom sannheten om Alice skal helt frem i dagen.
Det forbudte barnet er en dramatisk og oppslukende fortelling om to sterke kvinner som er villig til å risikere alt for å avsløre knusende og svikefulle løgner.
Katherine Webb har siden debuten med Arven i 2011 solgt over 150 000 bøker i Norge. Det forbudte barnet er hennes fjerde roman.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205460829

EAN 9788205460829

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted England

Vi møter to kvinner i ulike situasjoner på 1800-tallet i Storbritannia på landsbygda. En av kvinnene, Rachel, tilhørte tidligere en godt stilt familie inntil uhellet meldte seg og hun var den siste gjenlevende i familien. Hun skal nå gifte seg etter å ha jobbet som barnepike i mange år, med en kjekk mann med gode fremtidsutsikter. Men etter kort tid begynner Rachel å lure på om han var den hun trodde han var. Stær, som også er en av hovedpersonene, ender opp som hushjelp for den rikeste familien i Bath og hun har et spesielt bånd med den fryktinngytende Jonathan, sønnen til huseieren hun jobber for. Stær ble funnet av en tredje kvinne, Rachel, som barn og ble oppdratt av henne inntil hun forsvinner. Landsbyen mener at hun stakk av med en mann, men Stær er overbevist om at noe annet skjedde med henne. Rachel blir på et vis trukket inn i mysteriet om Alice, og vi følger Rachel og Stær på jakt etter sannheten. Vi følger Stær i to foskjellige tider på 1800-tallet og vitner til hvordan historiene til Rachel, Alice og Stær flettes sammen til en fyldig og spennende beretning om både vonde hemmeligheter, svik og kjærlighet.
Alt i alt likte jeg boken veldig, og klarte knapt å legge den fra meg.

Les mer her (En prosjektblogg der målet er å lese en bok fra hvert land)

fengslende historie, intrigene og grusomhetene står i kø. tidlig 1800 tallet er ingen dans på roser, hverken for fattig eller rik

Boken var lite trög att komma in i , men väl där så var det svårt att stänga av digispelaren...

Fantastisk bok. Skildringene er på riktig plass, og jeg kjeder meg ikke mens jeg venter på at hemmelighetene skal bli avslørt. Når en forfatter til og med kan beskrive en spesiell type lukt på en så konkret måte, så vet man at det er en god forfatter som vet å bruke riktige ord på riktig plass.

En familie er altfor verdifull til at man kan vende den ryggen.

Det gale man gjør, slår alltid tilbake på en selv.

[...] det er en hårfin grense mellom kjærlighet og hat. [...]

Det er ikke sant at felles skjebne er en trøst. Andres lidelser lindrer ikke mine egne.

Det må jo være glede i livet også, ikke sant? Du må tillate deg selv litt glede, ellers er det forgjeves.

Bøker som kalles happy tears er bøker som man både ler og gråter av når man leser dem. Vi lesere blir berørt av karakterene i bøkene sine liv på godt og vondt. Det er enkelte ting som er typisk og går igjen i disse bøkene. Hovedpersonene er nesten alltid en kvinne som står foran store forandringer og utfordringer i livet sitt. Det er ofte pga. sykdom, død eller skilsmisse.

Som oftest veksler handlingen i boken mellom nåtid og fortid. I nåtid er det hovedkarakteren sitt liv vi møter, og i fortid er det gjerne en slektning av henne. Ikke sjeldent er det ved hjelp av en arv, brev eller dagbok historien rulles opp. Da er det gjerne på eksotiske og fjerne reisemål hendelsene skjer og hovedkarakterene i bøkene reiser ofte i sine forfedres fotspor for å nøste opp i uklarheter. Hendelsene i fortiden har ofte konsekvenser for livene til hovedkarakteren i nåtid. Når alt er kommet for en dag, har karakterene fått orden på livet sitt, fått ny innsikt, framtidshåp og også ofte funnet kjærligheten på nytt.

En av de mest kjente forfatterne av happy tears bøker nå for tiden er Lucinda Riley. Her er andre forfattere av gode og underholdende romaner om livsskjebner, kjærlighet og historie.

Det disse forfatterne har til felles er at de skriver underholdende bøker om kjærlighet, lengsler, håp og drømmer.

Uthevet tekst

• "Besøk fra fortiden - roman" av Katherine Webb