En eventyrlig julereise

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

En sjarmerende juleroman fra forfatteren av Sommerfugløya og Måneskinnshagen

Egentlig kan ikke Anna fordra julen, men i år har hun bestemt seg for å feire sammen med familien. Dermed setter hun seg på toget til Berlin. Det som følger er en uforutsigbar road trip gjennom et snødekt landskap.

All trafikk stanser og Anna må haike med en brøytebil, mens «Last Christmas» strømmer ut av høyttalere overalt. På denne odysseen møter hun opprørske gamle damer, en klok lastebilsjåfør og en gjeng med hippier. Men uansett hvor forskjellige disse menneskene er, har de dette felles: De skal feire jul.

«En vakker roman som berører.» Westfalenpost

ISBN13 9788202443870

EAN 9788202443870

Omtalt sted Tyskland

En bok sånn midt på. Higet dessverre aldri etter å få vite mer!

Anna er i tjueårene og er student, det verste hun vet om er å feire jul. Likevel bestemmer hun seg for å dra til familien sin i Berlin og feire jul, selv om hun tidligere alltid reiste til utlandet. Dette er søt julefortelling og lettet opp stemmingen hos meg i hvert fall. Språket var greit og handlingen gjorde at jeg ville vite hvordan boka endte. Boka hadde et fint budskap.

Søt liten bok som gjorde at jeg trakk på smilebåndet og koste meg underveis. Anbefales som en liten godbit under et pledd med en tekopp til.

Makan til tøv... styr unna.. !!!

Bøker som kalles happy tears er bøker som man både ler og gråter av når man leser dem. Vi lesere blir berørt av karakterene i bøkene sine liv på godt og vondt. Det er enkelte ting som er typisk og går igjen i disse bøkene. Hovedpersonene er nesten alltid en kvinne som står foran store forandringer og utfordringer i livet sitt. Det er ofte pga. sykdom, død eller skilsmisse.

Som oftest veksler handlingen i boken mellom nåtid og fortid. I nåtid er det hovedkarakteren sitt liv vi møter, og i fortid er det gjerne en slektning av henne. Ikke sjeldent er det ved hjelp av en arv, brev eller dagbok historien rulles opp. Da er det gjerne på eksotiske og fjerne reisemål hendelsene skjer og hovedkarakterene i bøkene reiser ofte i sine forfedres fotspor for å nøste opp i uklarheter. Hendelsene i fortiden har ofte konsekvenser for livene til hovedkarakteren i nåtid. Når alt er kommet for en dag, har karakterene fått orden på livet sitt, fått ny innsikt, framtidshåp og også ofte funnet kjærligheten på nytt.

En av de mest kjente forfatterne av happy tears bøker nå for tiden er Lucinda Riley. Her er andre forfattere av gode og underholdende romaner om livsskjebner, kjærlighet og historie.

Det disse forfatterne har til felles er at de skriver underholdende bøker om kjærlighet, lengsler, håp og drømmer.

Liste over bøker lest i 2017.

• "Syke sjeler" av Kristina Ohlsson
  • "Alle hjerter gleder seg" av Carole Matthews