Italienske netter

av (forfatter) og Jan Chr. Næss (oversetter).

Gyldendal 2015 Innbundet

Italienske netter er suksessforfatter Katherine Webbs beste roman til nå.

1921: Unge, skjøre Clare Kingsley reiser gjennom Sør-Italias solsvidde landskap på vei til den lille byen Gioia del Colle. Her skal hun treffe igjen arkitektektemannen Boyd, som jobber for landeieren Leandro Cardetta, en bekjent fra Boyds tid i New York. Men da Clare stiger av toget i Gioia, merker hun straks en eim av blod og frykt i luften.
For bortenfor Cardettas villa er spenningen på bristepunktet. Byens fattige arbeidere søker desperat etter jobb og mat. Blant dem er Cardettas nevø Ettore, som er for stolt til å be onkelen om hjelp. Møtet mellom Clare og Ettore blir skjebnesvangert
Clare forelsker seg hodestups, og opplever ekte lidenskap for første gang i livet. Men det elskende paret skjønner fort at de står på hver sin side i en konflikt som snart kan kaste Italia ut i borgerkrig.
Før sommeren er over, skal blod flyte, hjerter bli knust og avskyelige hemmeligheter om Boyd bli avslørt. Og Clare skal lære en leksjon for livet på den verst tenkelige måten ?

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205481275

EAN 9788205481275

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Italia

Året er 1921. Britiske Claire skal tilbringe sommeren i Puglia sammen med sin mann og stesønn; meget mot sin vilje. Claires mann Boyd er arkitekt og jobber for en mektig og styrtrik italiener, som Claire straks er på vakt ovenfor. Hun synes det er en skummel stemning overalt i regionen, noe som stemmer meget godt. Bønder og godseiere er på randen av krig, og Claire er redd. I tillegg har hun et heller trøblete forhold til sin ektemann, og det blir ikke akkurat bedre da hun treffer Ettore...

Dette er en meget lærerik bok om et tema jeg visste "nada" om. Forsiden lurer deg kanskje til å tro at det er søtsuppe og lidenskap over hele fjøla, men den gang ei. En veldig god bok med mørke undertoner.

Synes handlingene ble for langtekkelige. Skjedde ikke så mye før ca halve boka var lest

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg er glad i bøkene til Katherine Webb, men denne skuffet litt. Her fant jeg ikke den nerven som jeg har funnet i de andre bøkene og jeg syntes store deler av boka var langtekkelig for så å ende veldig dramatisk bare på noen få sider.

Hvis mennesker jeg har med å gjøre, ikke forstår annet enn penger og makt, da er det den stien jeg må følge med dem. I New York lærte jeg at ingen er utenfor rekkevidde, man må bare finne den rettte veien. Og jeg tjente meg ikke en formue fra grunnen der borte, bare for å komme hit og bli sett ned på av folk som ikke har gjort annet med livet sitt enn å sitte på baken og sløse med penger mens de sakte, men sikkert blir fetere og dovnere og dummere.

«Jeg vet ikke helt hvorfor. Bare at... ingenting her virker ekte. Bortsett fra deg. Ingenting her virker...» Hun leter etter de rette ordene. «Da jeg så deg, våknet jeg. For første gang.»

Bøker som kalles happy tears er bøker som man både ler og gråter av når man leser dem. Vi lesere blir berørt av karakterene i bøkene sine liv på godt og vondt. Det er enkelte ting som er typisk og går igjen i disse bøkene. Hovedpersonene er nesten alltid en kvinne som står foran store forandringer og utfordringer i livet sitt. Det er ofte pga. sykdom, død eller skilsmisse.

Som oftest veksler handlingen i boken mellom nåtid og fortid. I nåtid er det hovedkarakteren sitt liv vi møter, og i fortid er det gjerne en slektning av henne. Ikke sjeldent er det ved hjelp av en arv, brev eller dagbok historien rulles opp. Da er det gjerne på eksotiske og fjerne reisemål hendelsene skjer og hovedkarakterene i bøkene reiser ofte i sine forfedres fotspor for å nøste opp i uklarheter. Hendelsene i fortiden har ofte konsekvenser for livene til hovedkarakteren i nåtid. Når alt er kommet for en dag, har karakterene fått orden på livet sitt, fått ny innsikt, framtidshåp og også ofte funnet kjærligheten på nytt.

En av de mest kjente forfatterne av happy tears bøker nå for tiden er Lucinda Riley. Her er andre forfattere av gode og underholdende romaner om livsskjebner, kjærlighet og historie.

Det disse forfatterne har til felles er at de skriver underholdende bøker om kjærlighet, lengsler, håp og drømmer.

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

• "Besøk fra fortiden - roman" av Katherine Webb
  • "En familieoppskrift" av Veronica Henry