Den engelske piken

av (forfatter) og Jan Chr. Næss (oversetter).

Gyldendal 2016 Innbundet

Vil den engelske piken som drar til eksotiske Muscat i 1958 noensinne finne veien hjem?

Året er 1958, og den nyutdannete arkeologen Joan Seabrook reiser fra England til den urgamle byen Muscat i Oman med forloveden Rory. I sin flukt fra smerten etter en personlig tragedie er Joan oppsatt på å dra til ørkenfortet Jabrin og grave opp skattene som skal være gjemt der.
Men Oman er et hemmelighetsfullt land herjet av voldelige omveltninger, og det skal vise seg å være umulig å få tillatelse til å utforske Jabrin. Joans trøst er at hun får møte sin heltinne fra barndommen, den oppdagelsesreisende Maude Vickery.
Møtet med den uvanlige og tilbakeholdne kvinnen endrer alt for Joan. Hun lar seg forføre av det spennende nye vennskapet, og begynner ikke før det er for sent å stille spørsmål ved sine egne handlinger. Da Joan skjønner at hun er blitt en brikke i et lumsk spill, må hun prøve å hindre begivenheter hun selv har satt i sving, før de får de frykteligste konsekvenser.
Vil piken som forlot England for å besøke dette vakre, men farlige landet, noensinne finne veien hjem?
Om Den engelske piken:
«En fengslende og nydelig skrevet historie full av eventyr, mystikk og kjærlighet. Den engelske piken trollbandt meg fra første side.» Santa Montefiore
«Den engelske piken er en fantastisk bok. Jeg ble fullstendig oppslukt av Maude og Joans eksotiske eventyr ... Ved endt lesning begynte jeg straks å savne den omanske ørkenens brennende hete og vidstrakte, blå himmel.» Katie Riordan, forfatter
Om Italienske netter:
«En vidunderlig bok,» Lucinda Riley
«[Katherine Webb] er en stødig fører og har funnet et landskap med atskillig å spille på.» Guri Hjeltnes, VG

ISBN13 9788205490604

EAN 9788205490604

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Arabiske halvøy

Denne likte jeg bedre enn hennes forrige. Spennende handling og herlig beskrevet miljø og omgivelser. En bok å synke inn i og glemme alt rundt seg.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Utenfor den nabateiske oldtidsbyen Petra hadde hun sett en dromedar ta livet av sin brutale eier med et velrettet spark med forbenet.

Hvis jeg kunne ta vekk smerten din, om det så betydde at jeg selv måtte kjenne den resten av livet, ville jeg gjort det uten å blunke.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

• "Den forbudte historien" av Annette Dutton
  • "Spor i støvet" av Katherine Webb