Tilfellet Blumenfeld

thriller

Kagge 2015 Innbundet

En kveld i november 1942 ringer telefonen hjemme hos Jakob og Lilly Blumenfeld.
En anonym stemme råder dem til å rømme landet. Straks. Ekteparet kontakter en bonde, han kjenner to karer som kan hjelpe dem over til Sverige. De legger i vei gjennom skogen. Siden har ingen sett dem.

Da våren kommer og isen smelter, driver to lik omkring i et tjern. Det er en eldre kvinne og en mann. Ansiktene er ugjenkjennelige. Verken NS-lensmann eller tyskerne er interesserte i å oppklare saken. Sigurd Tangen, en ung jurist og venn av familien, følger sporene etter ekteparet Blumenfeld ut av Oslo. De fører til en gård i Indre Østfold.

Krigen er over. På bygda verserer ryktene, ekteparet skal ha vært svært velstående. Alle anklager alle. Gjerningsmennene må til slutt innrømme drapene. Sigurd Tangen får i oppgave å tiltale dem. Men de har mektige venner, landets ære står på spill.

Tilfellet Blumenfeld ryster nasjonen.

Historien bygger på en virkelig hendelse og viser hvor vanskelig det var å holde sin sti ren under krigen.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2015

Genre Thrillere

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945

Omtalt sted Østlandet

Absolutt enda en lesbar bok i thriller-sjangeren fra Espen Holm. Dette er hans tredje thriller. Og ja, - denne var også spennende.
Hans første thriller var Syk pike
og hans andre thriller var Kong Salomos sverd.
I Tilfellet Blumenfeld er vi tilbake i andre verdenskrig i Norge. Tyskerne har overtatt makta over landet, men motstanden er stor i det norske folket mot den tyske okkupasjonen. Så kommer jødedeportasjonene.
Et norsk jødisk ektepar forsvinner. Sønnen deres Fabian blir også søkk borte, etter en flukt med Sverige som mål.
Fabians venn, Sigurd Tangen, klarer seg gjennom krigsårene ved å navigere mellom tyskere, norske motstandsfolk og norske kollaboratører som samarbeider med tyskerne og tjener store penger på dette samarbeidet.
Sigurd må flykte til Sverige i en periode. Han gir aldri opp å tenke på Fabian, og drar sammen med Røde Kors til Tyskland for å lete etter vennen i konsentrasjonsleirene etter at Tyskland har falt. Men han finner ham ikke.
Etter krigen kommer oppgjøret. Sigurd er aktivt med som ansatt i et advokatfirma. Krigsoppgjøret har mange kompliserte saker, og sakene om jødedeportasjonene er ikke minst kompliserte, med alle eiendelene til jødene som ble konfiskert.
Og så har vi de tragiske tilfellene med "tyskerjentene" ...

Hans korthuggede språk uten unødvendig utenomsnakk driver historien framover. Her er det ikke mange dødpunkter.
Espen Holms livsmotto: «Følg dem som søker sannheten, men hold deg unna alle som hevder å ha funnet den.»
Boka er bygget på en sann hendelse, og gir et veldig realistisk inntrykk.

Hatet er feigt, det går med maske og kaller seg rettferdighet.

Det er ikke monumentene
som lærer oss historie.

Det er ruinene.

-Men hele denne fordømte krigen skyldes ikke en gal mann. Vet du hva den skyldes?
-Storpolitikk.
-Den skyldes at altfor mange gode menn bare lot det skje. Ingen tok ubehaget ved å si ifra, mens det ennå var mulig.

Hvis vi skal dømme dem vi liker til en annen straff enn dem vi ikke liker, ja da har vi ikke lenger en rettsstat.

Enten velger du hva du vil sloss for, eller så faller du ned, helt tilfeldig, på den ene eller den andre siden.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

• "Forræderens emblem" av Juan Gómez-Jurado
  • "Fartsblind" av Carolina Neurath