Profitørene

de ukjente landssvikerne

Gyldendal 2017 Innbundet

Oppsiktsvekkende om nordmenn som tjente millioner på okkupasjonen.

«Arbeid slik at De vinner nordmennene for meg», var Adolf Hitlers instruks til Josef Terboven da sistnevnte i 1940 fikk rollen som øverste leder av det okkuperte Norge. Et av virkemidlene var å stimulere den norske økonomien og alliere seg med norske forretningsmenn. Fem år senere ble nesten 100.000 nordmenn etterforsket for landssvik, mange av dem som krigsprofitører.
I Profitørene møter leseren blant annet økonomisjefen i Milorg, Alf Møller, som solgte votter, saueskinnspelser og -benklær til Wehrmacht, brødrene Ole og Haakon Sverre, som bygde nazistyrkenes viktigste militære flyplass i Norge, og skipsmegleren Ditlef Lexow, som utnyttet østeuropeiske slavearbeidere og satt igjen med millioner i fortjeneste i 1945. I dommen mot Lexow het det: «hans appetitt på tyske oppdrag har tilsynelatende vært nærmest umettelig. Han synes også på det nærmeste å ha vært blottet for enhver nasjonal hemning i denne henseende».
Med tilgang til nylig frigitte dokumenter hos Riksarkivet presenterer journalist Ola Karlsen ukjente historier om nordmenn som tjente millioner på sitt samarbeid med okkupasjonsmakten.
"Fascinerende lesning", Guri Hjeltnes, VG
"Krigen holder seg uventet godt i ny bok", Bjarte Botnen, Vårt land
"Dette er spennende stoff" Tore Pryser, ABC Nyheter
"Karlsen gjev i si interessante bok 'Profitørene' innblikk i straffbart økonomisk samkvem med okkupantane", Alf Skjeseth, Klassekampen

ISBN13 9788205496880

EAN 9788205496880

Serie De ukjente landssvikerne (1)

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge

• "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Kvinne blant konger - en biografi om prinsesse Astrid" av Trond Norén Isaksen
  • "Gestapos hemmelige terrorplan - operasjon Blumenpflücken" av Christopher Hals Gylseth
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette H. Storeide
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen
  • "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt
  • "1914 - inn i katastrofen" av Roy Andersen
  • "Skjebnehøst - Nord-Norge 1944" av Alf R. Jacobsen