Avgrunnsblikk

kriminalroman

Juritzen forlag 2017 Innbundet

Femundsmarka 2016: Odd Singsaker og Felicia Stone drar på tur til en øde utleiehytte. Når de kommer fram, henger det et lik fra taket. Singsaker gjenkjenner den avdøde som enken etter et drapsoffer i en gammel sak.

Trondheim 1997: En jente på elleve år forgifter sin egen far med sovepiller og kommer unna med drapet. Det eneste stedet hun deler sin mørke hemmelighet, er i dagboken hun kaller Skyggenes bok.

Trondheim 2009: Den unge studenten og wicca- utøveren Fredrikke Nilsen våkner på
et blodig teppe i en villa på Singsaker med en kniv i hånden. I sengen ligger veilederen hennes, professor Bjørn Sauvage, stukket til døde.

AVGRUNNSBLIKK er en fortelling om besettelse, ritualer, frigjøring og bedrag - en jakt på skygger der Singsaker selv får føle på sin egen dødelighet.

JØRGEN BREKKE (f. 1968) er utdannet lektor fra NTNU, men jobber nå som forfatter på heltid. Han bor i Horten med sin kone og deres tre barn, men har tidligere bodd flere år i Trondheim. Brekke debuterte i 2011 med Nådens Omkrets, den første krimromanen om førstebetjent Odd Singsaker. Avgrunnsblikk er femte bok i den kritikerroste Singsaker-serien. Brekkes bøker er utgitt i USA, England og 17 andre land.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788282059725

EAN 9788282059725

Serier Juritzen krim Odd Singsaker (5)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Trondheim

Jeg har lyst til å gi denne boka en sekser, på grunn av leseopplevelsen og at det er en helstøpt krim på mange måter. Men sekseren må jeg jo ha til bøker som Svarthuset av May og John Hart feks.. som har det store ekstra mht litterær kvalitet. Men bedømt ut fra norsk krimgenre som sådan er Brekkes nye krim om Odd Singsaker absolutt i toppskiktet.
Her er min bloggomtale

Brekke drar leseren inn i karakteristikkene på mesterlig vis. Personnavn på kapitlene, samt sted og tid, holder krumsprangene ryddig.

Forfatteren har komponert en bok som er kløktig, kompakt og innimellom kvalmende, men fortsatt troverdig.

Selv om denne boka er mer kortreist enn det vi er vant med fra tidligere bøker om Odd Singsaker, var det til tider litt av en heisatur. Håper han igjen tar oss med på en eldre historisk vandring ved en senere anledning.

Jeg likte ikke denne boken i det hele tatt.. Kjedelige karakterer og veldig usansynlig plott.. Bare dop og unge mennesker på vidvanke. Og eldre menn som uforbeholdt lar seg manipulerer av unge damer. Ser jeg er uenig med de andre her, men dette fenget ikke meg.

«Hotellkafeen Palmehaven var et monument over napoleonskaker, dobbelthaker og hatter med fjær.Og som kaken og hattene hadde smørbrødstedet avgjort hatt sin storhetstid, men den var over nå.»

«Han hadde fortsatt blikket festet på Edvin og Mons, to pappagutter som hadde droppet ut av ingeniørstudiene for å røyke hasj, lese til eksamen på utilgjengelig greske øyer og studere religionsvitenskap, naturligvis for å bli kjent med damer med dybde, de var ærlige om det.»

Håp var kanskje det eneste alvorlige symptomet han hadde på hjerneskade i disse dager.

Hvem ønsker å henge med en heks hele livet?

Da han så hytta, med røyk fra pipa i det skarpe dagslyset, visste han at tante Marie var der. Takk gud for Facebook, tenkte han og irriterte seg igjen over at Vera av alle hadde likt statusoppdateringen som tante hadde lagt ut om at hun skulle oppholde seg to dager alene her ute, fra onsdag til fredag, med bare snøfnugg, bøker og virvlende tanker som selskap. Trettitre tullinger likte det, en av dem var Vera.

Eg bestilte eit eksemplar av Ready Player One frå bokklubben i 2016, og oppdaga at boka som kom i posten var signert av forfattaren Ernest Cline. Dette tykte eg var særs moro, og det trigga meg til å prøve å skaffe fleire signerte bøker i framtida. Frå før har eg Gunn Marit Nisja sine romanar med trivelege helsingar inni, samt eit signert eksemplar av ei av Arne Holstad sine bøker. Skulle antalet auke i åra som kjem kan det vere greit å halde oversikta, derfor denne lista.

• "Alle kan drepe - kriminalroman" av Jørgen Brekke
  • "Menneskehunger - kriminalroman" av Jørgen Brekke