Kaninjegeren

kriminalroman

av (forfatter) og Henning J. Gundersen (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Endelig er Lars Kepler tilbake med en ny thriller om Joona Linna. Kaninjegeren er så skremmende og briljant at hårene reiser seg på armene.
På dagtid studerer Sofia til å bli sykepleier. Men hun har en hemmelig ekstrajobb som eskortepike. En kveld fører denne jobben henne til en luksusvilla i Djursholm. Men allerede når hun går inn døra, får hun en dårlig følelse. Den eldre mannen "Willie" har ekte kunst på veggene. Med et glass champagne i hånden, forsøker hun å riste av seg de dårlige vibbene. Hun nipper til glasset og ser ut av vinduet. Augustkvelden er stille og mørk, og bak et tre synes hun at hun skimter noe. Hva var det? Et menneske med merkelig hodeform. Eller et stort dyr? Når de reiser seg for å gå opp til soverommet, blir hun plustelig svimmel og mister balansen. Hun har blitt dopet.
Noen timer senere er SÄPOs Saga Bauer på vei til det samme huset. På det eksklusive kjøkkengulvet ligger sexkunden Willie, ingen ringere enn Sveriges utenriksminister, i en pøl av blod. Sofia, blodig og forslått er i sjokk etter marerittet hun akkurat har overlevd. Like foran øynene hennes ble utenriksministeren regelrett henrettet, med en siste hilsen: "Nå kommer helvete til å sluke dere alle."
20 mil fra åstedet sitter kriminaletterforsker Joona Linna og får et tilbud han ikke kan motstå... Thrillermesteren Lars Kepler har nok en gang skrevet en bladvender som er vanskelig å rive seg løs fra!

ISBN13 9788202522933

EAN 9788202522933

Omtalt sted Sverige

Bok nr. 6 om Joona Linna.
En deltidsprostituert jente blir mishandlet, før hun blir vitne til et mord. Spesialenheten, med Saga Bauer i spissen, skjønner ikke hvorfor drapsmannen lot henne leve. Alt tyder på at det er flere mord på gang, og Joona blir kontaktet. Han sitter i Kumla fengsel på andre året. Nå ser det ut til at han og Saga nok en gang skal prøve å stoppe en drapsmann - i skjul.
Heldigvis er Joona tilbake, og slutten på boken åpner da opp for mer???

Denne boka fra Kepler vil jeg ikke anbefale å lese. Skuffelsen var stor etter å ha lest ferdig boka. Jeg hoppet på slutten over flere avsnitt.. Alt for lang og detaljert beskrivelse flere ganger som jeg mener ikke er nødvendig. Rett og slett skuffende.

Her er min anmeldelse av Kaninjegeren (ekstern lenke)

Hun kikker bort på en bøtte med en oppvaskklut i blodig vann, og tenker at det eneste tortur avslører, er torturistens egne hemmeligheter.

Har du lagt merke til det?
Mot slutten av haugevis av krimbøker hoper det seg opp av lyn og torden, snøstorm, vind med orkan i kastene, hagl på størrelse med golfballer, styrtregn, sprengkulde.
Skurkene i krimbøker må være blant de mest uheldige menneskene som finnes. Ikke nok med at de som oftest blir fanget til slutt, men veldig ofte er det et ufattelig dårlig vær i tillegg.
Derfor må det være på sin plass med ei liste over kriminelt dårlig vær, og den vil bli oppdatert med nye værmeldinger så fort jeg oppdager nye uvær, så følg med!
Komplett liste finner du her.

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

Denne listen inneholder bøker jeg har lest i 2016. Inkluderer også bøker jeg har startet på tidligere, men som fullføres i løpet av dette året.
Målet er å lese minst en bok i uka!

Lest i 2016

• "Sov du vesle spire" av Cilla Börjlind