Jeg skal savne deg i morgen

kriminalroman

Aschehoug 2016 Innbundet

Det nærmer seg den årstiden da draugen seiler høyt på bølgekammene, og det er dårlig vær i sikte.

Den tidligere avhørslederen Thorkild Aske har nettopp sluppet ut av fengsel da han overtales til å reise til et nedlagt fyr i det nordnorske havgapet, der en ung mann nettopp har forsvunnet. Høststormene herjer nordpå, og landsdelen er på full fart inn i en ny mørketid. Det blir snart klart for Aske at han ikke er alene på den forblåste fyrholmen.

"Jeg skal savne deg i morgen" er første bok om Thorkild Aske.

ISBN13 9788203360541

EAN 9788203360541

Omtalt sted Nord-Norge

Nei, denne likte jeg ikke. Man får innblikk i tankene til hovedpersonen noe som kunne vært spennende, men når det skjer i hvert kapittel og opp til flere sider er det bare irriterende og teit. Det er som om forfatteren prøver hardt å få frem poenget at hovedpersonen sliter psykisk, det ble rett og slett for mye. Det er også innslag av fraser og handlinger som skal være morsomme, men det funker ikke. Mye fokus på skildring av lik, psykotiske tanker isteden for selve handlingen.

Utdrag fra omtale på bloggen min:
"Denne bakgrunnen, med et mørkt, vått og kaldt landskap, med en mørk og plaget sjel gir uttrykket Nordic noir en ny, forsterket mening. Dette må vel nærmest betegnes som Nordic bekmørkt.
For bekmørkt er det, nesten helt uten et eneste lite lyspunkt, verken værmessig eller stemningsmessig. Vår Thorkild velter seg så til de grader i sin tristesse, sin selvmedlidenhet, sine depresjoner, sine selvmordstanker og sine utallige medisiner. Så mye og så detaljert at det nærmest står i veien for selve handlingen."

Hele omtalen finner du her. Og mange flere bokomtaler finner du på bloggen min Bjørnebok.

Godt konsept. Tildels for langtrukkent med for mye "overtro"

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Har bare et ord. Kjedelig, selv med noe innlagt spenning. Ble for mye gjentakelse av hovedpersonens psyke.

Har du lagt merke til det?
Mot slutten av haugevis av krimbøker hoper det seg opp av lyn og torden, snøstorm, vind med orkan i kastene, hagl på størrelse med golfballer, styrtregn, sprengkulde.
Skurkene i krimbøker må være blant de mest uheldige menneskene som finnes. Ikke nok med at de som oftest blir fanget til slutt, men veldig ofte er det et ufattelig dårlig vær i tillegg.
Derfor må det være på sin plass med ei liste over kriminelt dårlig vær, og den vil bli oppdatert med nye værmeldinger så fort jeg oppdager nye uvær, så følg med!
Komplett liste finner du her.

Vi etablerte en lesesirkel i januar 2019, i det nasjonale bokåret, med formål å lese 12 ulike nordnorske forfattere ila. året. Listen oppdateres fortløpende.

Egen oversikt over leste bøker i 2018

Høres spennende/interessant ut.
Fjerner bøker etterhvert som de blir lest.
Men lista blir bare lenger og lenger. Hm, merkelig.

• "Sett av den døde" av Eirik Husby Sæther
  • "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson