Lille stjerne

av (forfatter) og Henning J. Gundersen (gjendikter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Dette er en fortelling om to jenter, Theres og Teresa. Den tidligere svensktoppartisten Lennart finner et spedbarn og gjemmer henne i kjelleren. Theres blir etter hvert venn med den alminnelige jenta Teresa, med ødeleggende konsekvenser for alle som kommer i nærheten.

Lille Stjerne er fortellingen om to jenter. Teres og Teresa. Det er en fortelling om svensktoppar, om Idol og om Allsång på Skansen.
Under en sopptur finner den tidligere svensktoppartisten Lennart et spedbarn nedgravd i en plastpose. Han redder livet til jenta, og han blir helt stum da han hører hennes første skrik. Fra den lille kroppen kommer en serie med helt rene toner. Han tar med jenta hjem og gjemmer henne i kjelleren. Hennes absolutte gehør og musikalitet skal gi livet hans ny mening.
Hun er jenta med det gylne håret.
Samtidig blir det født en annen jente i en mellomstor svensk by. Livet hennes består ikke av mange gleder. Hun oppfatter seg selv som grå og alminnelig med få talenter og enda færre venner. Hun trøster seg med ekle rampestreker og spydigheter på ulike nettsteder.
Hun er den andre jenta.
Etter hvert krysser livene til de to jentene hverandre. Et brennende vennskap vokser frem, med ødeleggende konsekvenser for alle som kommer i nærheten. Lille Stjerne er en historie om kjærlighet og besatthet, om en stemme fra en annen verden og en idoldyrking drevet til bristepunktet. Hvor langt er du villig til å gå for den du beundrer over alt annet?
Ajvide Lindqvist forteller denne gangen om skrekken i verden. Det finnes ingen vampyrer, ingen zombier. Denne boken handler om ondskapen som skapes i og gjennom menneskeliv.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202336547

EAN 9788202336547

Omtalt sted Sverige

Jeg har skrevet om boka her.

En forferdelig bok.

Enkelte ser ut til å tåle hva som helst, andre bryter sammen ved minste motgang, man kan aldri vite. En hendelse som er fullstendig ødeleggende for ett menneske, kan være et skuldertrekk for en annen, som i sin tur blir knust av noe som andre oppfatter som en bagatell.

Det er ikke godt å si hvorfor man elsker noe eller noen. Man kan finne på årsaker hvis det blir nødvendig, men det viktige skjer i mørket og utenfor vår kontroll. Man vet bare når det er der. Og når det forsvinner.

Alle mennesker heter egentlig noe annet.

Etter noen dager med resultatløse samtaler, begynte de å medisinere henne. Små ovale piller med en fordypning over midten. Dagene og ukene fløt i ett, og hun visste ikke hvor lang tid som hadde gått da et lite gløtt av lys begynte å trenge inn i det store mørket hennes. Hun erindret følelsen av at et brannhemmende teppe ble kastet over henne. Nå åpnet det seg en glipe. Stemmene rundt henne ble tydeligere, konturene skarpere. Et par dager satt hun bare og kikket ut gjennom den lille glipen, registrerte hva som foregikk rundt henne. Hun var verken glad eller trist, men hun var utvilsomt i live. Til slutt utvidet hun glipen og trådte ut. Noen sommerfugl som kom ut av puppen sin var hun sannelig ikke, men hun var forvandlet. Hun var Teresa den tomme, men hun bar sitt skjold og sumulerte liv på en måte som til og med overbeviste henne selv. Iblant kunne hun faktisk tro at det var virkelig.

Men noe hadde forskjøvet seg i hjernen på Jerry under hasjrusen og ville ikke falle på plass igjen. Under et øyeblikk av klarsyn da han skulle befri verden fra en avskyelig blodsuger, hadde en innsikt slått rot i ham og nektet å slippe taket etter at rusen hadde avtatt.

gode bøker. vil lese/har lest.

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Jeg er inspirert av andre medlemmer her inne som har laget lister over bøker fra forskjellige land. Jeg vil også dra på såkalt jordomseiling i bokhavet!

Kriteriene er;

Bøkene skal være skrevet av en forfatter som har vokst opp, eller på andre måter har sterke tilknytinger til/oppholdt seg over lengre tid i det landet der hoveddelen av handlingen i boken finner sted. Men historien må ikke være virkelighetsbasert. Alle skjønnlitterære sjangre + virkelighetsbaserte reiseskildringer er lov.

Jeg vil bare ta med bøker som leses fra nå av, så la oss si at reisen startet: 01.02.2011

Og antall besøkte land i Europa hittil er: 2

Antall bøker fra Europa lest totalt sett: 10

Bøker jeg liker å ha på anbefalingshylla mi på Stavanger bibliotek.

• "La de gamle drømmene dø" av John Ajvide Lindqvist
  • "Himmelstrand - det første stedet" av John Ajvide Lindqvist