Lille stjerne

av (forfatter) og Henning J. Gundersen (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Dette er en fortelling om to jenter, Theres og Teresa. Den tidligere svensktoppartisten Lennart finner et spedbarn og gjemmer henne i kjelleren. Theres blir etter hvert venn med den alminnelige jenta Teresa, med ødeleggende konsekvenser for alle som kommer i nærheten.

ISBN13 9788202336547

EAN 9788202336547

Omtalt sted Sverige

Da jeg starta på denne boka var jeg usikker på om jeg kom til å sove noe særlig godt i tiden som skulle komme. Det skjedde så mye brutalt, sjokkerende og uventet at jeg liksom ikke klarte å holde guarden oppe. Men så tapte den seg halvveis og begynte å bli litt treg, irriterende og usaklige ting begynte å skje uten at det egentlig hadde noen god grunn. Jeg gir første del terningkast seks, men siste del terningkast tre. En mann finner en baby nedgravd i skogen. Dette blir starten på en ubehagelig reise som skal krysse sporene til ei anna merkelig jente. Jeg skal gi Lindqvist en sjanse til.

Jeg har skrevet om boka her.

En forferdelig bok.

Enkelte ser ut til å tåle hva som helst, andre bryter sammen ved minste motgang, man kan aldri vite. En hendelse som er fullstendig ødeleggende for ett menneske, kan være et skuldertrekk for en annen, som i sin tur blir knust av noe som andre oppfatter som en bagatell.

Det er ikke godt å si hvorfor man elsker noe eller noen. Man kan finne på årsaker hvis det blir nødvendig, men det viktige skjer i mørket og utenfor vår kontroll. Man vet bare når det er der. Og når det forsvinner.

Alle mennesker heter egentlig noe annet.

Hva var det som hadde skjedd? Hva var det for en sekt Lennart og Laila hadde gått inn i?
Bare den vanlige, den som bare har to medlemmer og som par i strevsomme ekteskap kunne være så heldige å bli medlemmer av. Sekten som hadde mottoet: Vi har bare hverandre.

Man kan planlegge visse ting, jobbe mot målene i årevis, og likevel inntreffer de aldri. Eller så er man tilfeldigvis på rett sted til rett tid, og vips så får man alt rett i fanget. Hvis man vil tro på sånt som skjebnen, så er det en lunefull faen. Iblant står han og sperrer den døra som var tiltenkt deg fra fødselen av, iblant tar han deg i hånden og trekker deg inn så fort du stikker nesa fram. Og stjernene kikker ned og holder kjeft.

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

gode bøker. vil lese/har lest.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Nyttårsforsett: Les 12 bøker i 2020 (lydbøker teller ikke).

• "La de gamle drømmene dø" av John Ajvide Lindqvist
  • "Himmelstrand - det første stedet" av John Ajvide Lindqvist