Papirvegger

ti fortellinger

av (forfatter) og Henning J. Gundersen (oversetter).

Damm 2007 Innbundet

Boken inneholder ti fortellinger. En høyblokk i Blackeberg begynner å tippe. En paparazzifotograf jakter på det perfekte bildet, men finner noe annet. En kvinne finner et lik hun vil ha for seg selv. En toller besitter en mystisk evne til å se hva mennesker skjuler. En mann tror han har funnet en måte å lure døden på. Fortellingen Slutthåndteringen er en epilog til romanen Håndtering av udøde, men kan også leses frittstående.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204130389

EAN 9788204130389

Omtalt sted Sverige

Og er ikke kjærlighetens fundament en gjensidig frihet? Det at man kan gå?

Mellom rommene fins det rom som er større enn rommene. De inngår ikke i taksten, for vi kan ikke oppholde oss der. På gangveiene mellom parkeringsplassene møter vi vår tilkommende. Elsker, krangler, blir glemt og dør. Uten å merke når det skjer. Hinnene som skiller oss fra vanviddet, tilfellet, monstrene er så tynne. Ikke mer enn papirvegger.

Vakker er han nå ikke, slett ikke. Men det er ikke jeg heller, har jeg fått vite.

Jeg tok en slurk til av teen, som faktisk ikke smakte så helt verst når man hadde kommet til hektene etter førsteinntrykket.

Med blanke leseark foran meg i starten av 2009 fikk jeg lyst til å prøve noe helt nytt. Vanligvis leser jeg bare norsk, engelsk, amerikansk og en sjelden gang islandsk og svensk litteratur, men jeg vil utvide lesehorisonten litt. På denne måten kan jeg komme over bøker jeg ellers ikke ville ha lest, og kanskje finner jeg et par bokperler også på reisen.

Forfatteren må være fra det landet jeg leser om og handlingen må finne sted kun der. Ellers har jeg ingen andre kriterier, og jeg tar gjerne imot tips om aktuelle bøker.

De landene jeg har vært innom på reisen blir lagt til på lista fortløpende. Det har ikke blitt så mange ennå, men det er spennende med jordomlesning likevel!

Jeg ba om forslag til gode novellesamlinger og bokelskerene kom med mange gode forslag. Her er en liste over de novellesamlingene som ble anbefalt :)

Jeg er så glad i troll. For lenge siden spurte jeg etter tips om romaner om eller med troll i seg. Det viser seg det finnes lite slike romaner. Jeg fikk da likevel oversikt over noe trollete litteratur jeg vil lese! Jeg var så dum at jeg slettet tråden og listet jeg hadde laget her inne, jeg angrer bittert nå. Men tipsene hadde jeg skrevet ned og de er ikke glemt. Nå lager jeg den trollete listen på nytt for det kan hende nå som høsten er her og vinteren nærmer seg at jeg vil lese om skog og troll igjen.

Noen av bøkene jeg leste i 2009

• "La de gamle drømmene dø" av John Ajvide Lindqvist