Menneskenes barn

av (forfatter) og Axel Amlie (oversetter).

Aschehoug 2006 Heftet

England styres av diktatoren Xan Lyppiatt. Ikke et eneste barn er blitt født siden "Omega-året" 1995. Manglende forplantningsevne har spredd seg som en farsott blant menn verden over. Sensasjonelt nok blir en kvinne gravid. Barnet, verdens fremtidshåp, må beskyttes. Fødselen nærmer seg, og forfølgerne er på sporet. Romanen er en fremtidsvisjon fra år 2021.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203210297

EAN 9788203210297

Serie Aschehoug pocket

Genre Science fiction Dystopier

Omtalt tid 2020-2029

Omtalt sted England

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Her kommer en liste med dystopiske fortellinger beregnet på en voksen målgruppe. Om du er nysgjerrig på dystopi for ungdom/unge voksne kan du se del 1 og del 2 ved å følge linkene. Lista finnes også i sin helhet på bloggen min.

Her mangler det garantert bøker som burde ha vært med, og jeg oppfordrer deg derfor til å legge igjen en kommentar om du oppdager mangler. Lista er kun basert på det jeg selv har funnet, pluss noen forslag fra andre, så det er ikke bare-bare å få med seg alt. :)

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

Disse trosser sitt mørke med sterke og uforglemmelige lysglimt.

NPR har oppfordret leserne sine til å stemme frem de 100 beste thrillerne, og her er resultatet - en lett blanding av krim og spenning.

• "Mens englene sover" av P.D. James
  • "Av samme blod" av P.D. James