Kunsten å forføre

skjøgenes skole

av (forfatter) og Kjartan Aarsand (gjendikter).

Kagge 2004 Innbundet

Romanen er formet som en samtale mellom en hore og hennes noe naive datter, som ønsker å følge i sin mors fotspor. Moren forteller sin datter om hva som venter en kvinne, enten hun blir nonne, gifter seg med en mann, eller velger å selge kroppen sin. Hun forteller alt hun har tilegnet seg om å foføre menn, diskret og med gode manerer, og samtidig sørge for at de betaler for seg. Boka ble utgitt første gang i 1535.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2004

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Italia

Med blanke leseark foran meg i starten av 2009 fikk jeg lyst til å prøve noe helt nytt. Vanligvis leser jeg bare norsk, engelsk, amerikansk og en sjelden gang islandsk og svensk litteratur, men jeg vil utvide lesehorisonten litt. På denne måten kan jeg komme over bøker jeg ellers ikke ville ha lest, og kanskje finner jeg et par bokperler også på reisen.

Forfatteren må være fra det landet jeg leser om og handlingen må finne sted kun der. Ellers har jeg ingen andre kriterier, og jeg tar gjerne imot tips om aktuelle bøker.

De landene jeg har vært innom på reisen blir lagt til på lista fortløpende. Det har ikke blitt så mange ennå, men det er spennende med jordomlesning likevel!

• "Portrett av en morder - Jack the Ripper - saken avsluttes" av Patricia Cornwell
  • "Historien om O" av Pauline Réage
  • "Kvinner om natten - roman" av Tove Nilsen
  • "Unge Werthers lidelser" av Johann Wolfgang von Goethe
  • "Jonathan Strange and Mr Norrell" av Susanna Clarke
  • "Interview with the vampire" av Anne Rice
  • "Jeg skal vise dere frykten - roman" av Nikolaj Frobenius
  • "Dracula - den blodryppende historien om verdens mest berømte vampyr" av Bram Stoker
  • "Frankenstein" av Mary Shelley
  • "Historikeren" av Elizabeth Kostova