Troll

av (forfatter) og Hans Gerhard Sørensen (illustratør).

Gyldendal 1992 Innbundet

I innledningen til samlingen Troll sier Jonas Lie: "At det er troll i mennesker, vet alle som har litt øye for den slags." Samlingen ble skrevet i årene 1891-92. Tilværelsens angst, det store ukjente om oss, skifter uopphørlig ham og navn etter de forskjellige opplysningstrinn. Troll, gyger, hulder, nøkk og nisse, draug og alver, små og store ubeist - alle er de representert i disse fortellingene skrevet i utlandet og vitnesbyrd om Jonas Lies dype lengsel etter Norge.

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788205209206

EAN 9788205209206

Serie Gyldendals stor-klassikere

Genre Klassisk litteratur

Jeg er så glad i troll. For lenge siden spurte jeg etter tips om romaner om eller med troll i seg. Det viser seg det finnes lite slike romaner. Jeg fikk da likevel oversikt over noe trollete litteratur jeg vil lese! Jeg var så dum at jeg slettet tråden og listet jeg hadde laget her inne, jeg angrer bittert nå. Men tipsene hadde jeg skrevet ned og de er ikke glemt. Nå lager jeg den trollete listen på nytt for det kan hende nå som høsten er her og vinteren nærmer seg at jeg vil lese om skog og troll igjen.

• "Gnister i mørket" av Ingeborg Refling Hagen
  • "Den senborgerlige verden" av Nadine Gordimer
  • "Museum for betingelsesløs overgivelse" av Dubravka Ugresic
  • "Samlede dikt - bind I" av Arnulf Øverland
  • "Hvor er Bruno?" av Aleksandar Hemon
  • "Pider Ro's historier - om hans forunderlige oplevelser tillands og tilvanns" av Gabriel Scott
  • "Masurka for to døde" av Camilo José Cela