Møter mellom mennesker

interkulturell kommunikasjon

Gyldendal akademisk 2001 Heftet

Boka gir ei innføring i fagfeltet interkulturell kommunikasjon. Leseren får innblikk i viktige begreper og kommunikasjonsteorier. Boka tar opp temaer som møtet med fremmede språk, uvant kroppsspråk, ulike sosiale og kulturelle situasjoner, forskjellig forståelse av tid, takling av konflikter, bruk av tolk og etiske refleksjoner. Har litteraturliste og register.

Boka gir en grundig innføring i det hurtig voksende fagfeltet interkulturell kommunikasjon. Leseren får innblikk i viktige begreper og kommunikasjonsteorier. Men boka har også et praktisk siktemål: å ta opp temaer som møtet med fremmede språk, uvant kroppsspråk, ulike sosiale og kulturelle situasjoner, forskjellig forståelse av tid, takling av konflikter, bruk av tolk og etiske refleksjoner. Boka vil passe for alle som møter interkulturelle arbeidssituasjoner i Norge og i utlandet, ikke minst i skoleverket, helse- og sosialsektoren, offentlig forvaltning, reiseliv og næringsliv.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788200453680

EAN 9788200453680

Det tar tid å bygge opp tillit, men det er vel verdt anstrengelsene.

• "Kan globalisering lykkes? - en innføring for det 21. århundret" av Dena Freeman
  • "Kulturforskjeller i praksis - perspektiver på det flerkulturelle Norge" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Små steder - store spørsmål - innføring i sosialantropologi" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Orientalismen - vestlige oppfatninger av Orienten" av Edward W. Said
  • "Nye spell av Emil fra Lønneberget" av Astrid Lindgren