Den hemmelige historien

av (forfatter) og IdaLou Larsen (oversetter).

Tiden 2003 Heftet

En eksentrisk lærer underviser en gruppe håndplukkede studenter i klassisk gresk ved et college i Vermont,USA. Richard Papen søker om plass i gruppen, og får omsider positiv respons. Gruppen har nesten ikke kontakt med resten av fakultetet. Som medlem av den lille kretsen, oppdager Richard hemmeligheten deres. De har begått et drap fordi de ble iaktatt under en seanse i en skog. Men beæret som han er over å få være med, reagerer ikke Richard. Heller ikke da et nytt drap planlegges.

Donna Tartts unike debutroman. Boken fikk en enestående mottakelse da den utkom og den ble en suksess over hele verden. En nervepirrende og utfordrende roman om hvordan noen venner kan begå et mord og planlegge et nytt uten at noen sier stopp. En eksentrisk lærer underviser en gruppe håndplukkede studenter i klassisk gresk ved et college i Vermont, USA. Richard Papen søker om plass i gruppen, og får omsider positiv respons. Gruppen har nesten ikke kontakt med resten av fakultetet. Som medlem av den lille kretsen, oppdager Richard hemmeligheten deres. De har begått et drap fordi de ble iaktatt under en seanse i en skog. Men beæret som han er over å få være med, reagerer ikke Richard. Heller ikke da et nytt drap planlegges... Boken er utgitt i mer enn tyve land. Oversatt av IdaLou Larsen."Den hemmelige historien er en verdenssuksess, og det med god grunn! Den har alt
et interessant miljø, merkelige og særpregede personer, en spennende handling, nifse, ja, hårreisende episoder" Yngvar Ustvedt, VG, (Terningkast 6)

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2003

Genre Krim

Omtalt sted Vermont

Bokas jeg-person, Richard Papen, har lagt en heller trist og intetsigende barndom bak seg da han ankommer prestisjeskolen Hampden College i Vermont. Nokså snart fascineres han av en liten studentklikk bestående av fem personer; rike studenter som studerer gammel-gresk og er under vingene til den eksentriske professoren Julian Morrow. Han ønsker intenst å høre til denne klikken, men opplever at det ikke er hvem som helst som blir tatt inn i varmen hos professoren.

Nokså uventet får Richard likevel en forespørsel fra Julian, men vilkåret er at han kutter ut samtlige fag unntatt fransk. Det skal bli en avgjørelse han angrer på mer enn en gang. For hvem er egentlig Henry, som synes å kontrollere alle de andre? Med en tilsynelatende utømmelig bankkonto får han alle til å danse etter sin egen pipe, nær sagt uansett omstendigheter. Tvillingene Camilla og Charles fremstår som søte og uskyldige, men er de det? For ikke å snakke om Frances og den noe mer uberegnelige Bunny …

Mystiske ting skjer, og før Richard vet ordet av det er han involvert i et mord de andre i klikken har begått. Hvorfor blir han ikke vettskremt og stikker sin kos? Og hva er det som gjør at han faktisk blir med på å planlegge et mord til, hvor han selv får en nøkkelrolle?

”Den hemmelige historien” strekker seg over nesten 600 sider, men som leser opplevde jeg å bli sugd inn i historien fra første stund. Den var skrekkinngytende spennende, selv om handlingen først og fremst foregår på et indre, psykologisk plan. Dessuten synes jeg språkføringen i boka er elegant og tidvis svært morsom, på tross av beskrivelsene av en fullstendig demoralisert gjeng som gradvis er i ferd med å gå til grunne etter hvert som det går opp for dem hva de egentlig har gjort. Selv om Richards historie er et tilbakeblikk til hans studietid, benyttes en fortellerteknikk som gjør at man er til stede mens handlingen utspinner seg. Det gjorde leseopplevelsen ekstraordinært intens.

Jeg gir toppkarakter til denne boka, som er en av de beste krimbøkene jeg noen gang har lest!

Har lenge hatt lyst til å lese denne om igjen, men har ikke turt. For tenk om den ikke er like fantastisk som jeg husker? Tenk om jeg har blitt en alt for kynisk leser? Det er ganske nøyaktig 19 år siden sist. (Har bildebevis. Jeg sitter med boka og diger, kattedrapert, gravid mage.) Men heldigvis. Både boka og jeg har holdt oss. Selv om dette er en helt annen historie enn jeg husker. Jeg husker åndeløs spenning drevet fram av ytre handling. Det var ikke det jeg leste nå. Det er mye mer indre driv. Men like klin umulig å legge fra seg. Så ja, fortsatt en absolutt favorittbok. Skal ta den fram igjen rundt 2033. ;-)

Kompleksitet i alle ledd og selv om det (faktisk) bare er i siste tredjedelen av boka man ikke vet hva historien fører til, så er den så godt drevet framover av indre spenninger og ytre omstendigheter at jeg aldri kjedet meg!

Dette er en god triller, som fokuserer på hovedpersonenes følelsesliv. Litt over halvveis i boken ble jeg imidlertid lei og mistet motivasjonen for å fortsette. Kanskje ble nysgjerrigheten på andre bøker i hyllen større?

Jeg hadde gledet meg til å ta fatt på denne boken og leste med stor iver og spenning. Enten er det noe jeg ikke har forstått eller så var forventningene så skyhøye at jeg glemte å være tilstede i boken her og nå og mer ventet på en eksplosiv slutt som for meg på forhånd var annerledes.

Well if you wake up intending to murder someone at two o'clock, you hardly think what you're going to feed the corpse for dinner.

Og her var han, den store mann i egen høye person, og vi ble alle lettere svidd av hans herlige stråler.

... og mens jeg sto og så på, stanset tiden og jeg ble stående spiddet av erindringens skarpe kniv.

Dramatikerne fra senrenessansen hadde et sikkert grep om katastrofen. Det lot til at de ikke bare forsto det onde, men alle de ekstravagante knepene som det onde benytter seg av for å fremstå som det gode. Jeg følte at de gikk rett til sakens kjerne, til verdens iboende råttenskap.

Til slutt ble jeg helt desperat og grep tak i den magre svarte bakdelen - katten kjempet imot og satte tennene i armen min - og sammen klarte vi å pakke den inn i et kjøkkenhåndkle slik at bare hodet stakk ut, med øyne på stilk og ørene flate langs hodeskallen. Vi ga den mumielignende hvesende bunten til Charles.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Ingenting er som å jobbe seg gjennom en bok på 6-7-800 sider og bare håpe at det aldri tar slutt....

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

• "Den lille vennen" av Donna Tartt
  • "Besettelse - en romantisk fortelling" av A.S. Byatt