Hvit panter

Aschehoug 2012 Innbundet

Dette er den tredje boka om Tom Hartmann.

Skipsreder Herman Nordahl omkommer i en brann. Obduksjonen viser at han har vært utsatt for tortur med et redskap som brukes av krigsherrer på Afrikas Horn og kalles Somalisk Jomfru.
Pastor Hellener, familiepresten, som skulle forrette ved Nordahls begravelse, dukker aldri opp i kirken og blir funnet livløs i en skiløype i Lillomarka.
En papirløs, døvstum gutt blir kidnappet.
Tom Hartmanns ekskone, førstebetjent Cathrine Price, får oppgaven med å løse mysteriet.
Samtidig befinner Tom Hartmann seg i Det indiske hav om bord i oljetankeren Fenris Fighter. Om bord er også vakre Joy Anderson og hennes sønn Jason. Tankeren blir kapret av somaliske pirater under ledelse av en fanatisk skikkelse kalt Den tilslørte. Det skal snart vise seg at dette ikke er noen vanlig kapring, men en aksjon som har fått navnet Hvit Panter. Et lenge fryktet scenario, som ingen har våget å sette ut i livet - før nå.
Fenris Fighter fosser frem over Rødehavet, gjennom Suez og inn i Middelhavet med kurs for Pireás, en av verdens største havner. Kan Tom Hartmann hindre katastrofen?

ISBN13 9788203352379

EAN 9788203352379

Serie Tom Hartmann (3)

Genre Spenning

Omtalt sted Afrika Oslo Arabiske halvøy

Øystein Wiiks bøker bare må høres! Han leser bøkene selv, og dette er ikke bare opplesing! Han er en flott skuespiller, han synger, og han gjør så jeg er med i handlinga. En stor lytteropplevelse!

Denne tredje boka fortsetter på den gode forfatterjobben Wiik har gjort tidligere, og forventningene mine (som var skyhøye), ble innfridd! Det er spenning, mange fine parallelle historier, veldig bra opplesning, god oppbygging av spenninga, få dødpunkter, og en intens og spennende slutt!

Jeg har litt problem med å se hva Tom Hartmann kan komme borti neste gang! Det blir vanskelig å overgå disse tre bøkene! Håper Wiik klarer å holde seg relativt nøkternt med de neste bøkene (som jeg virkelig håper kommer), slik at det ikke blir for urealistisk handling. Internasjonal terror på oljetankere, store kjøttetende øgler, hva kan overgå dette?

Privatlivet til Tom og Katrine er også artig å følge med på, og det beskrives godt i bøkene. Det er også mye vittig underveis, og mange ganger bryter jeg ut i latter når jeg sitter i bilen og hører på Wiik! Det vittige har helt klart noe med Wiiks fremførelse å gjøre også, det bare er så bra!

Igjen, dette er en stor lytteropplevelse, og det er vanskelig å komme i gang med noe annet etter å ha avsluttet en av Wiiks bøker. Det blir et tomrom en stund.

Øystein Wiik har overgått seg selv! Virkelig en bra bok. Boka begynner bra og spenningen øker mer og mer jo lengre utover i boka du kommer. Boken utspiller seg med voldsom dramatikk og mørke hemmeligheter avdekkes. Den tar oss også med på en berikende reise fra Afrikas Horn, over Rødehavet, og gjennom Suez kanalen og inn i Middelhavet med kurs for Pireás, en av vendens største havner. Den beste av Wiik hittil!

Nok en gang havner Tom Hartmann i trøbbel.
Handlingen utspiller seg delvis i Oslo, der Toms ekskone Cathrine prøver å løse en mordsak, og delvis ombord i en oljetanker i Afrika hvor Tom jages av pirater.

Spennende og intrikat sammensatt krim!

spennende- dagsaktuell med mange tråder i intrigen

Virkelig en spenningsbok etter mitt hjerte. Har lest endel slike, men dette er den første jeg gir terningskast 6!!

Qummane, faren hans, hadde vært syk i to dager nå. Han hadde tråkket på en rusten spiker, men ikke syntes han hadde tid til å rense såret. Han hadde vært så heldig og fått en ukes jobb med å rydde en byggeplass, og da gjaldt det å stå på. Det var nok av andre som ville ha plassen hans. Da han kom hjem om kvelden, hadde foten hovnet opp og var vond. Neste dag hadde han likevel gått på jobb. Kvelden etter klarte han ikke å åpne munnen da de skulle spise aftens. Kjeven hadde låst seg, og han kjente seg forferdelig stiv i kroppen. Utover natten hadde han svettet voldsomt, og stønnet gjennom den låste kjeven. Jamal hadde aldri før hørt noe lignende. Det var skremmende.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

Bøker lest 2018

• "Dødsrytteren" av Øystein Wiik