Slakteren

Aschehoug 2011 Innbundet

Tom Hartmann får problemer med et lik i Sør-Frankrike. Samtidig får hans ekskone, politietterforskeren Cathrine Price, en drapssak på bordet. Dette er den andre boka om Tom Hartmann.

Tom Hartmann roter seg lett borti høyspente kriminelle miljøer. Nå reiser han til Sør-Frankrike, til sin venn Eddie Jones, som har en forretningsidé. Problemet er at Eddie også har liket av en vakker kvinne i bilen. Samtidig får Toms ekskone, politietterforskeren Cathrine Price, en drapssak på bordet da den fryktede kunstkritikeren Gerhard Elmings oppdelte kropp, montert inn i et kunstverk av plexiglass, blir levert til Galleri PL på Grünerløkka midt under en vernissage. "Slakteren" skildrer et dekadent kunstmiljø og er en internasjonal røverhistorie om dårskap og forfengelighet, grusomhet og hevn. Boken gnistrer av språklig overskudd, spenning, komiske situasjoner og overraskende vrier.

ISBN13 9788203350870

EAN 9788203350870

Serie Tom Hartmann (2)

Genre Spenning

Omtalt sted Frankrike

Jeg liker skrivemåten hans. Skikkelig spennende fra Øystein Wiik!
Fortsettelse fra Dødelig applaus, der Tom Hartmann ble blandet inn i operamiljøets mange viderverdige krinkelkroker...
Denne gangen roter Tom Hartmann seg inn i et intrikat (og dødelig) opplegg i kunstmiljø ispedd litt New Age og massevis med svarte penger. Og en meget dødelig Komodovaran...

Ble imponert over "Teppefall", men denne ble for morbid! Jeg liker intrikate hitorier og originale plott, men studier i blod og gørr er ikke noe for meg!

Herlig fortsettelse av den utrolig flotte debuten til Wiik! Hørte også denne som lydbok, og det er fortsatt en stor opplevelse å høre Wiik lese sine egne bøker. Det er med en stor innlevelse og skuespillerkunst, og det er en fryd å lytte!

Handlingen var utrolig bra og spennende, intens og rask. Rart hvordan enkelte mennesker klarer å komme borti trøbbel, men Hartmann klarer å ordne opp til slutt også. Artig med en varan i handlingen, det har jeg ikke lest om før. Veldig bra med forfattere som klarer å komme opp med noe nytt i forhold til de "vanlige" krimforfatterne. Kunstverdenen er fortsatt et ukjent område for meg, så derfor er også denne boka bra, jeg blir litt bedre kjent på dette området også.

Denne bok nr 2 om Tom Hartmann er også en absolutt favorittbok!

Øystein Wiik skriver like godt som han synger. Bok nr 2 jeg leser og det er rått, men allikevel så blir jeg fanget av historien. Det går ikke opp for meg før på slutten hvem som kan stå bak et par groteske mord, men hadde jeg rett?

En spennende krim med høyt driv. Skikkelig action og meget godt skrevet. Ingen tvil om at Øystein Wiik er en eminent forfatter innen genren. Historien blir etter hvert nokså vanskelig å tro på for min del. I tillegg går han Jo Nesbø en høy gang når det gjelder grusomheter, gørr og blod. Jeg kuttet ut sistnevnte for lenge siden, nettopp på grunn av dette.
Jeg nøyer med derfor med en 4er her, til tross for at boka er en pageturner av rang og egentlig spennende, hele veien.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Uthevet tekst

Bøker lest 2018

Bøker som jeg har kjøpt selv, eller fått i gave og ikke fått lest enda

• "Hvit panter" av Øystein Wiik
  • "Dødsrytteren" av Øystein Wiik