Natten drømmer om dagen

Cappelen Damm 2012 Innbundet

ISBN13 9788202392529

EAN 9788202392529

Omtalt sted Østlandet Sørlandet

Livet er en ensom sak ...

Det er ingen tilfeldighet at jeg nok en gang har plukket opp en Ingvar Ambjørnsen-bok. Ambjørnsen har en enorm produksjon bak seg, og jeg har langt fra lest alt av ham. Ikke alt treffer like godt, men det som treffer gjør det til gjengjeld til gangs. "Natten drømmer om dagen" er en slik bok. Og det er stemningen som treffer. Kanskje også det outsider-aktige som i grunnen hefter ved alle hans bøker ...

"Jeg kom over de lange myrene i skumringen, og da jeg begynte å ta meg nedover mot Veggeli, så jeg taket på hytta inne mellom dvergbjerkene; det var tekket med torv, høstfarget mose og eng. Jeg ventet til det var blitt mørkt. Så tok jeg meg inn på den beste måten: Med nøkkelen jeg fant under hellen.

Det er gjerne der de gjemmer den. Der, eller oppe på listverk, eller under store blomsterpotter, dersom de har slikt stående utenfor. Det finnes et dusin andre steder også. Jeg kan dem.

Jeg ble stående helt stille i vindfanget etter at jeg hadde låst meg inn. Det luktet tyri og grønnsåpe, og ikke av folk. Det var ei hytte etter min smak. Enkel og oversiktlig. To soverom, og et oppholdsrom med kjøkkenkrok. Et lite bad uten dusj. Peisovn i stua.

Helt stille. Bare vinden i trærne; den la seg nå mot kvelden. Jeg har gjort det til en vane å stå slik og lytte og lukte i noen minutter. Gjøre meg kjent med stedet.

Jeg var sulten. Jeg visste at jeg ville bli liggende våken dersom jeg ikke fant noe spiselig ..." (side 9)

Sune har trukket seg unna folk og har beveget seg mot skogen, hvor han vandrer fra hytte til hytte, som han bryter seg inn i. Men han er ikke som innbruddstyver flest, for han behandler hyttene med respekt og etterlater seg alltid det meste i den skjønneste orden. Det eneste han stjeler er maten han finner, og kanskje et og annet klesplagg når han finner dette nødvendig. Aller helst vil han være alene, men det er vanskelig å isolere seg fullstendig fra omverdenen skal det vise seg. Selv Sune har et nettverk som krever at han er til stede - i alle fall av og til. Samvittigheten hans gjør dessuten at da han treffer på Vale, en ung asiatisk kvinne med ødelagte og verkende hender, klarer han rett og slett ikke å overlate henne til sin egen skjebne. Etter dette blir ikke vandringen i skogen som før ... I stedet for å gå mutters alene, har han nå et menneske å ta seg av.

Sune og for den sakens skyld vennene hans holder seg langt unna myndighetene generelt og politiet spesielt. De handler ut fra nokså korte tidsperspektiver, hvor det handler om den neste rusen eller den neste kvinnehistorien som kan gi dem et øyeblikks sjelefred. På den ene siden handler det om en dyp og inderlig frihetstrang, om å slippe unna forpliktelser - på den annen side handler det om å høre til et sted. Kanskje er det her samvittigheten tross alt melder seg? Den virkeligheten som beskrives ligger kvantesprang fra det vi vanligvis forbinder med kos og hygge og hytteliv. Og for meg som selv vokste opp med hytte i øvre Telemark, nettopp i de traktene hvor Sune vandrer fra hytte til hytte, og hvor vi alltid pleide å legge nøkkelen oppe på listverket over hyttedøra (i tilfelle vi skulle glemme den hjemme), skaper dette et aldri så lite gufs fra fortiden. Var det virkelig så opplagt hvor nøkkelen ble gjemt? Og kunne vi i grunnen vite om noen hadde vært der siden sist vi selv var der?

Som et årvåkent dyr med en hørsel som virkelig kommer godt med, hører Sune etter lyder av for ham "uvedkommende", uten tanke for at det er han - ikke de andre - som faktisk er nettopp "uvedkommende". Noen ganger kommer samvittighetskvalene riktignok kastende over ham, og da hender det at han foretar enklere vedlikeholdsarbeid eller hogger ved. Som om dette skal rettferdiggjøre alle innbruddene han foretar seg på sin ferd.

I Ambjørnsens bøker og kanskje i særdeleshet i novellesamlingen "Natt til mørk morgen", er det outsideren som går igjen. I så måte har romanen "Natten drømmer om dagen" noe erketypisk Ambjørnsensk over seg. Det er dystert, mørkt og noe dessillusjonert over det hele, og som tittelen antyder - her forfølger nattens mørke også dagene. Få forfattere klarer som ham å beskrive naturen så levende. Jeg tror faktisk det bare er Per Petterson som når opp, og som kanskje til og med passerer Ambjørnsen, når det gjelder å beskrive naturens magi. Tendensen i Ambjørnsens romaner er for øvrig at det meste av handlingen foregår på det indre plan og ikke i særlig grad i det ytre. "Natten drømmer om dagen" er en av hans virkelig bedre romaner. Her blir det et sterkt terningkast fem! Avslutningsvis må jeg nevne at Ivar Neergård leste lydbokutgaven helt nydelig.

Ambjørnsen leverer det som må være noen av de beste naturskildringene på norsk siden Hamsun! Stemningsfull bok, med et litt merkelig, eventyraktig persongalleri. Alle personene heter ting som Vale, Byde, Sune etc. En underlig, men fascinerende gjeng.

Finfin bok. Lett å følge Sunes følelser. Men så er jo Ambjørnsen en suveren forfatter.
Har selv opplevd å komme til hytta hvor noen har tatt seg pent inn og spist en boks lapskaus rett fra boksen - og satt igjen oppvasken i form av 2 gafler. Interessant å se en sånn handling fra den siden uten å være blendet av egen sårhet for at noen har tatt seg tilrette i mitt.

Deilig bok. Blei fanget i stemninga. Kjente meg igjen i forakten. Vurderte den til mellom fem og seks. Leste den ferdig på torsdag. Reiste på hytta fredag. Der hadde det vært innbrudd, det tredje på seks år. Døra var ødelagt og et vindu brutt opp. Snudde og reise tilbake til sivilisasjonen.
Har tenkt mye på Sune og gjengen hans i helga, men uten den samme, gode følelsen.

Oj, denne boka var litt ubestemmelig. For det første synes jeg bokas handling kunne være litt vanskelig å følge. Det var ikke alltid jeg skjønte hva som skjedde eller hva de egentlig drev med. Men det gjorde kanskje ikke hovedpersonen heller...? Likevel tror jeg at jeg skjønner motivene for handlingene hans, selv om jeg absolutt ikke ville gjort som han.
Ambjørnsen skriver godt, og han beskriver igjen personer som lever mer eller mindre på siden av det etablerte samfunnet. Han beskriver nærheten til naturen veldig bra.

Men jeg vil bare være i skogen, tenker jeg, det er ikke mer komplisert enn det, jeg vil gå inn over lyngheiene og myrene, og over viddene, jeg vil være i mitt eget, det er bare derfor jeg går, så enkelt og komplisert er det; ut av de andres sammenhenger, det er bare snakk om noen korte år, de kan like godt kalles sekunder, for jeg kommer fra ingen ting og skal inn i ingen ting, og ikke tar jeg mye plass, det er nesten ikke bryet verdt for noen å gjøre regning med meg engang, bare en skygge over jorden; det er omtrent min vekt i den store sammenhengen, og det er der jeg vil være: en skygge i den store sammenhengen, ikke en kjøttklump i den lille.

Kan noe være mer forlatt enn et venteværelse der ingen lenger venter på noen eller noe?

Døden drømmer alt som lever.

Så kjører vi. Jeg er helt rolig. Her er det mye større sjanse for å støte på tilreisende fra fremmede planeter, enn på politi og lensmann. Den aksjonen vi var vitne til for noen netter siden må ha knust budsjettene til langt inn i et nytt århundre.

Vi går nesten en time gjennom skogen, den står så tett som en vegg på begge sider av den smale stien; slik har det blitt etter at Norge slaktet husdyrene og i stedet trakk i blådressen.

Rett og slett bøker med smakfulle titler!

bøker jeg har lest i 2014.

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

Jeg har laget en liste av ti bøker som har overrasket meg enten lest i år eller tidligere.

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser

• "Ut av ilden - roman" av Ingvar Ambjørnsen
  • "En lang natt på jorden" av Ingvar Ambjørnsen