Primtallenes ensomhet

av (forfatter) og Lisbet Resløkken (oversetter).

Bazar 2009 Innbundet

Boken er en oppvekstroman om vennskap og kjærlighet mellom to unge mennesker. Mattia er en superintelligent gutt med sans for tall. Han har en psykisk utviklingshemmet tvillingsøster som forsvinner sporløst mens han har ansvar for henne. Alice har en ambisiøs far som ønsker at hun skal bli alpinstjerne. Hun utsettes for en alvorlig skiulykke som gir henne livsvarige skader. Når Alice og Mattia møtes, gjenkjenner de straks seg selv i den andre.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2009

En lettlest og kort bok, så la ikke tittelen lure deg. Spesiell og interessant om mellommenneskelige forhold uten å bli kjedelig. Godt språk, en fornøyelse å lese.

Mattia tenkte at det var ingenting bra med å ha hans hode. At han gjerne skulle ha skrudd det av og erstattet det med et annet, eller også med en kakeboks, hvis den bare var tom og lett.

Når han tenkte på det nå, følte han seg dum, slik vi føler oss dumme når vi tenker på all den tiden vi kaster bort på å ønske at vi var et annet sted.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

De har så vakre titler... som fløyel og sommernetter.

En samling av bøker "enhver matematikklærer bør lese" (eller i hvertfall ha i bokhylla) og skjønnlitteratur med matematikk som mer eller mindre underliggende tema.

Dette er bøker som inneholder elementer (eksempelvis: språk, personligheter, historier, temaer)som er så vakre vakre skjørheter at de best kan beskrives som sommerfuglvingebøker

• "Vekten av stillhet" av Heather Gudenkauf
  • "Lottomillionæren" av Patricia Wood
  • "Sjelenes herre" av Irène Némirovsky
  • "Himmelgraven" av Xinran
  • "Glassrommet" av Simon Mawer
  • "Fremmedordbok for kjærester" av Xiaolu Guo
  • "Mørkets symmetri" av Audrey Niffenegger
  • "Dewey - bibliotekkatten som erobret småbyen og tok en hel verden med storm" av Vicki Myron
  • "Det blå rommet - roman" av Susan Henderson
  • "Herr Fikrys litterære liv" av Gabrielle Zevin