Glassrommet

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Dinamo forlag 2010 Innbundet

Bokens handling er lagt til den lille byen Mesto på den tsjekkiske landsbygda i 1930-årene. Vi blir kjent med den rike og mektige Landauer-familien, der ekteparet Viktor og Liesel utgjør det naturlige tyngdepunktet for velstand og nytelse. Men nazismen har begynt å røre på seg, og det skal få følger for huset med den jødiske familien og kretsen deres.

DETTE ER EN ANNERLEDES BOK OM HOLOCAUST FINALIST til Booker-prisen 2009 Handlingen i denne romanen er lagt til den tsjekkiske landsbygda i mellomkrigstiden. Mawer gir sansene og sansningen en helt spesiell plass og betydning i denne boka. Enten det dreier seg om landskapet, erotikken, den forbudte kjærligheten, den tillatte kjærligheten, vellevnet, faenskapen eller arkitekturen, så treffer han med en usedvanlig presisjon. Boka har fått fantastiske anmeldelser internasjonalt. Før boka lanseres på norsk, SE HVA AFTENPOSTEN SIER: .BRILJERER. Mawer briljerer i skildringene av husets rene glasshjerte, der mennesker blottlegger sin utroskap, skam og ondskap. Som tilskuere . bevitner vi sakte en fantasisk og detaljert roman hvor kunst, arkitektur, klassisk musikk, og ikke minst Holocaust, vever frem historien om Europa. En historie som tigger på sine knær om å få bli film.. MalaWang-Naveen, Aftenposten, om den engelske utgaven.

Forlag Dinamo forlag

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Tsjekkia

Liesel har nettopp giftet seg med den rike jøden Viktor Landauer, og etter en deilig bryllupsreise i Italia bestemmer de seg for å oppføre det mest spektakulære huset noen sinne i hjembyen Mesto, som befinner seg på den tsjekkiske landsbygda. En berømt arkitekt, Rainer von Abt, har bestemt idéer om hvordan dette huset skal se ut. Ytterveggene i stuen skal nemlig bestå av glass! Denne etasjen skal dessuten deles av med en vegg av onyx. I lys av de glade 30-årene oppføres huset, og en ubekymret tid innledes. Liesel og Viktor får etter hvert to barn, datteren Ottilie og sønnen Martin. Liesels venninne Hana går ut og inn av hjemmet deres. Også hun er gift med en jøde.

Viktor hadde vel aldri noen planer om å ta seg en elskerinne, men likevel skjer dette på en av hans mange forretningsreiser til Wien. Der treffer han Kata, en fattig kvinne som ser seg nødt til å prostituere seg for å skaffe penger til det mest nødvendige for seg og datteren. Viktor finner noe hos denne kvinnen som han ikke finner hos sin kone, og han klarer ikke å la være å oppsøke kvinnen gang på gang.

I mens begynner det å skje ting i nabolandet Tyskland. Nazismen øker i utbredelse og Viktor og Liesel leser i likhet med de fleste andre om alle restriksjonene som jødene utsettes for. Men dette angår jo ikke dem, eller ... ? Ingen tenker for alvor at denne Hitler kommer til å bli noen trussel. Helt til Østerike angripes og de skjønner at de fem milene som skiller dem fra den tyske grensen, kan bli skjebnesvangre til slutt. Men skjønner de tidsnok farene de står overfor?

Dette er en av de mest overraskende bøkene jeg har kommet over hittil i år. Lenge gikk jeg og betraktet denne boka, ikke overbevist om at dette var en jeg skulle bruke noe tid på. Heldigvis leste jeg et par interessante blogginnlegg som overbeviste meg om det motsatte! For boka er virkelig vel verdt å få med seg!

Vi følger historien til Landauer-huset og menneskene som bebor huset fra oppføringen av det, gjennom de glade 30-årene, gjennom andre verdenskrig da alle jøder enten ble drept eller var tvunget til et liv i landflyktighet, under Tysklands okkupasjon og senere russernes okkupasjon, frem til at Tsjekkia igjen ble et fritt og selvstendig land etter murens fall. Måten historien fortelles på, er minst like fascinerende som historien om huset. Den er skrevet i presens, og dette fortellergrepet gjør at jeg følte meg sterkt tilstedeværende ettersom historien skred frem. Historien om nazismen og jødenes skjebne er både gruoppvekkende og sterk. Det som gjorde akkurat denne boka annerledes enn veldig mange andre bøker jeg har lest om temaet, er ikke bare at handlingen er lagt til Tsjekkoslovakia, men også at den forteller historien om hva som skjedde etter at krigen var over. Dette er både en vakker og trist bok om det helt uvirkelige som skjedde under andre verdenskrig, hvor et lands hersker hadde til hensikt å utrydde et helt folk etter en nøye fastlagt plan. Akkurat dette slutter aldri å sjokkere meg, uansett hvor mange bøker jeg leser om temaet ...

Jeg mener at denne boka fortjener terningkast fem - en sterk sådan!

Lista ble offentliggjort i juli, og inneholder tretten bøker.

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Jeg har lest noen av dem og de var gode. Andre var mindre gode og noen fikk jeg ikke tid til en gang. Skal prøve og fullføre lista neste år når jeg får tid :)

Her vil jeg gjøre et forsøk på å holde oversikten over de bøkene jeg leser i 2010. Et år hvor forøvrig nyttårsforsettet mitt (eller retter sagt desemberforsettet mitt) var å begynne å ta i bruk biblioteket igjen.

• "David Golder" av Irène Némirovsky
  • "Lakunen - roman" av Barbara Kingsolver
  • "Til siste åndedrag - en kjærlighetshistorie" av Anne Swärd
  • "Skjulte liv" av Louise Penny
  • "Spill - en dameroman" av Sigrid Combüchen
  • "Karthago" av Joyce Carol Oates
  • "Med blodig forsett - dokumenter vedrørende tilfellet Roderick Macrae" av Graeme Macrae Burnet
  • "Det skjedde i Evergreen - en roman" av Rebecca Rasmussen
  • "Sjelenes herre" av Irène Némirovsky